luckan för intag av friskluft till kupén klickar Scenic -97
Moderator: Forumpolisen
-
luckan för intag av friskluft till kupén klickar Scenic -97
Hej är det någon som plockat ned eller bytt luckan som styr insättningen av friskluft till kupén(alltså den som stängs när man bara vill att det är luften inne i kupén som ska cirkulera).
Jag har bara lyft av översta delen av instrumentpanelen, sedan så hade jag svårt att hitta alla skruvar för att komma närmare.
Luckan sitter relativt högt upp och nära intaget på "ovanför" motorhuven passagerarsidan, men jag kom inte åt den från utsidan då det satt ett "galler/kors" ivägen. Den luckan knäpper/klickar när friskluft är på(dvs jämt). Ganska höga knäppljud, 10st sedan är det tyst en kort stund och sedan 10knäpp till osv. Jag tänker att det är en(av två, den närmast förarsidan) av motorerna som styr som bråkar, som om den inte fattar att den nått Max utan fortsätter öppna luckan.
Någon som vet hur lång arbetstid det tar för en bilmek, jag antar att det är arbetstiden som kommer kosta för denna reparation)?
Jag har en Heines bok men den går inte in så grundligt på hur man plockar ned instrumentpanelen, nämner inte vart alla skruvar och försten sitter.
Jag har bara lyft av översta delen av instrumentpanelen, sedan så hade jag svårt att hitta alla skruvar för att komma närmare.
Luckan sitter relativt högt upp och nära intaget på "ovanför" motorhuven passagerarsidan, men jag kom inte åt den från utsidan då det satt ett "galler/kors" ivägen. Den luckan knäpper/klickar när friskluft är på(dvs jämt). Ganska höga knäppljud, 10st sedan är det tyst en kort stund och sedan 10knäpp till osv. Jag tänker att det är en(av två, den närmast förarsidan) av motorerna som styr som bråkar, som om den inte fattar att den nått Max utan fortsätter öppna luckan.
Någon som vet hur lång arbetstid det tar för en bilmek, jag antar att det är arbetstiden som kommer kosta för denna reparation)?
Jag har en Heines bok men den går inte in så grundligt på hur man plockar ned instrumentpanelen, nämner inte vart alla skruvar och försten sitter.
DANIEL GUSTAFSSON
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: luckan för intag av friskluft till kupén klickar Scenic
Eftersom det finns så många modeller att hålla koll på så kan jag ha fel nu, så om ngn vet bättre får ni gärna rätta..
För att kunna byta luckan till recirkulationsspjället, måste du ta bort själva fläkthuset.
Detta gör du utifrån torkardiket.
bort med torkararmar och torkardikesplasten.
nu ser du själva fläktpaketet. detta skall bort.
recirkulationssojället sitter på vä sida. Paketet går att dela på.
Man skruvar bort den ena halvan och drar den bort. Sedan tar du bort en plåt som sitter i framkant av paketet, för att du skall kunna ta bort resterande del.
har bilen AC, så kan det bli aktuellt att tömma denna också.
Detta är inget enkelt jobb, framför allt inte om bilen har ac som sagt.
Din heines bok borde kunna beskriva hur du tar bort fläktpaketet
För att kunna byta luckan till recirkulationsspjället, måste du ta bort själva fläkthuset.
Detta gör du utifrån torkardiket.
bort med torkararmar och torkardikesplasten.
nu ser du själva fläktpaketet. detta skall bort.
recirkulationssojället sitter på vä sida. Paketet går att dela på.
Man skruvar bort den ena halvan och drar den bort. Sedan tar du bort en plåt som sitter i framkant av paketet, för att du skall kunna ta bort resterande del.
har bilen AC, så kan det bli aktuellt att tömma denna också.
Detta är inget enkelt jobb, framför allt inte om bilen har ac som sagt.
Din heines bok borde kunna beskriva hur du tar bort fläktpaketet
Johnny Söderström