Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rosen
Posts: 7
Joined: 26 Nov 2012, 16:10
Location: Huddinge

Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Post by Rosen »

Fick problem med bilen i helgen att den först inte ville starta när jag var och handlade men startade efter några försök.
Nu startar den inte alls och visar meddelande "Sterring not looked".
Har provat att röra ratten när jag trycker på startknappen utan någon skillnad.

Batteriet är laddat och provade även med startkablar från andra bilen utan resultat.

Hittade något om att det kan vara rattlåset som måste bytas till en hög kostnad.
Någon som känner igen detta problem??
Micke Rosengren
User avatar
Stymie
Posts: 3629
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Post by Stymie »

Kan vara ett "enkelt" elektriskt fel... från ett engelskt forum angående ett liknande problem i en Megane:

This little red plastic box sits on top of the positive terminal and the metal work was in poor condition as some ham-fisted mechanic had failed to replace the lid many moons ago. This box has 3 cartridge fuses which are bolted in place with 8mm studs and simmonds nuts, A 30 amp on the right and on the left and a much larger one in the middle. I took the lot off to clean and found the left hand fuse had an intermittent fault - it would not pass any juice. It had not blown as such but the metal "wings" were loose in the red plastic body. Off to Monsieur Renault and paid £3.49 for a new fuse (could have used fusewire...) plus £2.50 for a plastic lid and the result is a sweetly-running Megane which starts first time, every time. An added bonus is that I have learnt a lot and will be well placed to deal with the next problem which must surely arise! The only question is - when??
I'm not certain which computer this fuse supplies but it has a single red wire. The other 30 amp fuse on the right, feeds two red wires.

Det är antagligen lika på Scenicen. Kolla alltså den lilla dosan som sitter vid batteriet. Dålig kontakt kan ge ditt problem.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Post by Starbright »

Har varit med om liknande fel förrut.

Om du nu har problemet att dels inte tändningen slår till då du trycker på startknappen, samt att medelande om att rattlåset ej har låsts, så tror nog jag att felet har med rattlåset att göra.

Effektsäkringen som Stymie pratar om på batteriet KAN ha uppgift att mata UPC i motorutrymmet.
Jag minns inte riktigt vilken funktion varje säkring säkrar av. Men om UPC inte får ström, så kommer inte heller rattlåset att låsa upp, då den funktionen styrs av UPC. Detta bör man ju kunna kolla ganska enkelt dock lossa batteri, kontrollera säkringarna att dem är hela och korrekt ditsatta, inget glapp etc.

Är säkringar ok, så får man göra en felsökning av alla kablar mellan UPC och rattlåset.
Är dem ok.. jag då får man byta rattlåset.

Det är inte jätteovanligt att rattlåsen går sönder men man bör vara säker på att det verkligen är rattlåset som är trasigt innan man byter.

Rattlåset är en del av startspärren, och fungerar inte det kommer heller inte bilen att starta.
oavset om ratten är låst eller ej.
Johnny Söderström
Rosen
Posts: 7
Joined: 26 Nov 2012, 16:10
Location: Huddinge

Re: Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Post by Rosen »

Var ute i spöregnet tidigare och kontrollerade säkringarna och anslutningarna till batteriet.
Allt ser rätt ut och det fanns inget glapp i säkringarna.

Har inte varit under instumentbrädan eller ratten på denna bill ännu.
Är det enkelt att lossa plasten och lokalisera rattlåset och följa kablarna?
Finns det någon som har en förklarande bild för detta?
Micke Rosengren
User avatar
Stymie
Posts: 3629
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Post by Stymie »

Har du mätt säkringarna? Om du läser inlägget som jag gjorde så sa engelsmannen att det inte var något synligt fel på säkringarna i boxen. Engelsmannen upptäckte felet genom att låta frun sitta i förarsätet medan han rörde om bland kablarna i motorrummet. När han sedan tittade i boxen såg allt bra ut. När han mätte så var det inte bra ...

Visst kan det även vara fel på rattlåset, men det är trevligare om problemet inte kostar tusentals kronor. :wink:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Rosen
Posts: 7
Joined: 26 Nov 2012, 16:10
Location: Huddinge

Re: Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Post by Rosen »

Hur mäter man säkringarna?

Finns det något sätt att få fram felkoder på bilen utan att ha en felkodsmätare?
På tidigare bilar har man kunnat hålla in vissa knappar för att få fram en sifferkombination som då har blinkat på instrumentbrädan.

Ska försöka ta hjälp i kväll för att riva runt bland kablarna medan någon försöker starta bilen.
Hoppas att regnet slutar då bilen står utomhus!
Micke Rosengren
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem med Grand Scenic 2.0 16V 2008

Post by Starbright »

Nej det går ej att få fram felkoder på annat vis iom att det är OBD2 på bilen.

Felkoder på motorn går att få fram med dem billiga felkodsläsarna man kan köpa lite överallt.
Men vill man kunna läsa ut ngt annat, t.ex i ditt fall UCH så blir du tvungen att diagnostisera med en Clip dator. Evt går även dem dyra bosch instrumenten t.ex dem som besiktnignen har också. Men dem kostar skjortan

Saknar du kopplingsschema på bilen så blir det omöjligt för dig att kunna felsöka.

Felsöka säkringarna.. lossa minus.
Skruva loss samtliga säkringar.. kontrollera att dem är hela och rena ( inte massa oxid och dyl) samt resistansmät dem. Kontrollera även att dem inte glappar... tex om en mutter är dåligt åtdragen etc.
Johnny Söderström
Post Reply