Startproblem Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Grillen
Posts: 4
Joined: 23 Nov 2012, 22:23
Location: Gävle

Startproblem Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat.

Post by Grillen »

Har en Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat bensinare som har startproblem.

När jag ska starta så måste jag tajma in en "dutt" med gasen precis vid rätt tillfälle för att den ska gå igång, missar jag så får jag ge fullgas och hålla på starten i några sekunder och då hoppar den igång och går som den ska.

Kan även få för sig att dö när jag släpper gasen ibland eller håller låg gas men det är inte så ofta. Däremot är startproblemet vid varje start oavsett om motorn är varm eller kall och oavsett temperatur/väder ute.

Har bytt vevaxellägesgivare, tändstift, olja/filter och luftfilter men ingen skillnad. Den började gå "renare" under tomgång efter att jag bytt det där men startproblemet är kvar.

Har märkt att det kan börja lukta lite bensin ibland när jag kör men kan hända att det beror på att jag ger fullgas vid starten och att den då får för mycket som den inte klarar förbränna.

Någon som har tips på vad det kan vara för fel? Dom vill ha 1000kr för att slänga in diagnosinstrumentet och vill ogärna betala det om jag kan slippa :)

Behöver ni mer information så hojta till.
Henrik Sundström
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Startproblem Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat.

Post by hkc616 »

Mitt tips, åk till någon annan som inte tar 1000:- för att läsa av felkoderna. Felet kan säkert bero på en massa olika saker så det är mycket svårt att säga exakt.

/Fredrik
Grillen
Posts: 4
Joined: 23 Nov 2012, 22:23
Location: Gävle

Re: Startproblem Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat.

Post by Grillen »

det som är problemet, den billigaste börjar på 1000kr. Dom andra börjar på 1200 eller 1500kr :/

Men får nog bli en diagnostest ändå då delarna som jag läst kan strula kommer bli några tusen om jag inte hittar rätt på en gång.
Henrik Sundström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat.

Post by Starbright »

1000 spänn för att läsa felkoder??

jösses, inte ens jag som jobbar på renualt tar så mycket.

Vi tar ca 800 kr för en lättare felsökning ( kontroll felkod, evt provkörning för att kunna bekräfta fel, lättare elektrisk felsökning.

Visar det sig att man måste felsöka vidare eller lossa ngt som tar mer tid än ngra minuter för att kunna felsöka just där så ökar givetvis kostnaden iom det

en helt vanlig utläsning av felkoder, vilket inte involverar ngn som hellst felsökning i sig, kostar ca 400-600 kr beroende på åldern på bilen ( äldre bilar har lägre arbetskostnad)

är den alltid lika dum även om motorn är varm?
Johnny Söderström
Grillen
Posts: 4
Joined: 23 Nov 2012, 22:23
Location: Gävle

Re: Startproblem Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat.

Post by Grillen »

Ja, tycker det är helt sjuka priser här då jag känner flera mekaniker norrut och det tar knappast lång tid att plugga in datorn...

Problemet är oavsett varm eller kall motor och temperatur ute. Kan hända någon enstaka gång att den startar direkt men det är väldigt sällan utan man måste nästa alltid ge fullgas i några sekunder innan den hoppar igång och då går den bra sen.
Henrik Sundström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Renault Megane Scenic 2.0 -97 automat.

Post by Starbright »

Läckande spridare kanske ? när du gasar släpper du ju fram mer luft

kontrollera bränsletryck och resttryck. framför allt resttryck
Johnny Söderström
Post Reply