Hur byter man luftfilter på en Scenic -00?
Moderator: Forumpolisen
Hur byter man luftfilter på en Scenic -00?
Hej!
Tänkte byta luftfilter på min Scenic 2.0i 16V RXI 2000 men fattar inte riktigt hur jag ska göra!? Det verkar som det sitter inklämt bakom motorn mot torpedväggen men hur tusan kommer jag åt det? Är det skruvar i kåpan runt mot baksidan osv? Hur kommer man åt dem på enklast sätt?
Tack på förhand för alla tips!
Tänkte byta luftfilter på min Scenic 2.0i 16V RXI 2000 men fattar inte riktigt hur jag ska göra!? Det verkar som det sitter inklämt bakom motorn mot torpedväggen men hur tusan kommer jag åt det? Är det skruvar i kåpan runt mot baksidan osv? Hur kommer man åt dem på enklast sätt?
Tack på förhand för alla tips!
Re: Hur byter man luftfilter på en Scenic -00?
har du instruktionsbok?? brukar stå gör det i min till megane I iaf.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Börja med att ta bort den stora resonatorboxen ( stora fyrkantiga lådan )
lossa gummibandet som håller den. Rekomenderar även att lossa dem 2 torxskruvarna i framkanten vid kylaren. (mindre risk att den går sönder då)
i bakkant på motorn sitter som du själv skrev själva luftfilterboxen.
Den är fastskruvad med 2 st torx20 skruvar i ovankant. efter det så viker man bara bak locket och hakar av det från två plaststyrningar typ.
byter luftfiltret och monterar sedan tillbaka allt. Lite småknixigt men du skall nog kunna greja det.
lossa gummibandet som håller den. Rekomenderar även att lossa dem 2 torxskruvarna i framkanten vid kylaren. (mindre risk att den går sönder då)
i bakkant på motorn sitter som du själv skrev själva luftfilterboxen.
Den är fastskruvad med 2 st torx20 skruvar i ovankant. efter det så viker man bara bak locket och hakar av det från två plaststyrningar typ.
byter luftfiltret och monterar sedan tillbaka allt. Lite småknixigt men du skall nog kunna greja det.
Johnny Söderström
Tack för tipsen! Hittade faktiskt mycket riktigt en instruktion i instruktionsboken (avsnitt 4 sidan 15).
Hittade även ett filmklipp på Youtube, dock från nyare modell men samma princip.
http://www.youtube.com/watch?v=STR5ScLLFsA
Hittade även ett filmklipp på Youtube, dock från nyare modell men samma princip.
http://www.youtube.com/watch?v=STR5ScLLFsA