Megane 01 Startproblem och fast i Norge.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Per-Olof Masgård

Megane 01 Startproblem och fast i Norge.

Post by Per-Olof Masgård »

Den som kan hjälpa mig kommer bli belönad då jag sitter fast i Norge och vill inte helst lämna in bilen på verkstad här då det är så dyrt.

Till problemet:

Bilen har gått jätte bra hela tiden tills en morgon då jag skulle starta den. När den parkerades på kvällen visade den inga dåliga symptom.

När jag lägger i första läget på tändningen så hör jag bensinpumpen som jag ska.
Startspärrslampan tänds i ca 2 sekunder och slocknar som den ska.
Jag försöker starta och motorn går runt och låter som den ska fast startar inte.

Det jag gjort är att jag har tagit loss en tändspole och testat ett tändstift mot motorblocket och vad jag kan se så ger den ingen gnista.

Har någon några teorier!? Jag är fast i Norge och måste komma hem till Borlänge.
Per-Olof Masgård
Tony
Forumpolis

Re: Megane 01 Startproblem och fast i Norge.

Post by Tony »

Tändlägesgivare, ryck lite vid kontakten till den, givaren sitter mellan motor och lådan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Per-Olof Masgård

Tony wrote:Tändlägesgivare, ryck lite vid kontakten till den, givaren sitter mellan motor och lådan.
Aj aj Chefen. Testar det omedelbart. tack för tipset
Per-Olof Masgård
Per-Olof Masgård

Tony wrote:Tändlägesgivare, ryck lite vid kontakten till den, givaren sitter mellan motor och lådan.

Härligt! Det fungerade! Ge mig ett kontonr så sätter jag över en lite slant som tack för hjälpen!

Detta verkar vara ett vanligt fel på Renault. Hoppas den här tråden hjälper någon annan i samma sits.
Per-Olof Masgård
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Japp. Knäpplåss gummibandet av den främre delen av luftburken och vik dfen åt sidan så ser du givaren rakt upp på växellådan intill motorblocket.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply