motor probem kangoo 1,5dci 04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
stefan.h

motor probem kangoo 1,5dci 04

Post by stefan.h »

Hej! jag behöver akut hjälp med min kangoo!!!det började med att glödnings lampan inte slocknade o att motorn gick lite hårdare/knackigare.åkte till verkstad läste av!!spridare 4 har upp nåt mini nivå, ok släckte lampan o bilen gick riktigt. lampan tändes e 3 dgr , samma fel , bytte då plats på spridare 3 o 4 ,släckte fel koden och körde!!Nu har lampan tänts igen,så om den indikerar nu på spridare 3=byte av spridare annars så =kompritions fel/motor renovering!!SNÄLLA NÅGON SOM VET VAD GÖRA SVARA!!!!
stefan Holm
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: motor probem kangoo 1,5dci 04

Post by Starbright »

Svårt att hjälpa med din infon du har givit!

var det en Renaultverkstad du åkte till ?
Har du fått en felkod? vad heter den isf ( spridare cyl4 uppnått mini nivå säger mig absolut nada! )
Böt du själv plats på spridaren?
Har verkstaden gjort ett spridarläckageprov ?
Johnny Söderström
stefan.h

Post by stefan.h »

Starbright wrote:Svårt att hjälpa med din infon du har givit!

var det en Renaultverkstad du åkte till ?
Har du fått en felkod? vad heter den isf ( spridare cyl4 uppnått mini nivå säger mig absolut nada! )
Böt du själv plats på spridaren?
Har verkstaden gjort ett spridarläckageprov ?

Hej!starbrigth, ingen renultverk,jag läste själv på dator skärmen o där står det bara att spridare 4 har uppnått minimi nivå!!verkstan är auktoriserad mer vet jag inte . Men mekarn hade pratat m personal på volvo/renult i oskarshamn , och fått till svars att byta plats på 3 o 4 för att utesluta spridar fel,eller fast ställa beroende på fel kod nästa g lampan tänts.För enligt honom var det väldigt ovanligt att spridarna på dessa bilar gick sönder!!dom hade haft 1 bil m kompretions fel.För lampan tändes efter att dom bytt spridare, o då blev ju det genast 6-7000 dyrare i o med spridarbytet!! NI kan Även ringa mig på 0703655853!!!
stefan Holm
Starbright

Post by Starbright »

ingen renultverk
verkstan är auktoriserad mer vet jag inte
öhh.. va? :)

Strunt samma. Du har iaf inte fått en Renault felkod så jag antar att det inte är en auktoriserad firma.

Självklart, kan man göra så som Oskarshamn verkstaden sa, dvs flytta spridare till annan cylinder för att ta bort den som evt fel.
Men..
1. Böt dem högtrycksrören efter omplaceringen?
2. framförallt, ändrade dem om spridarkoderna ?

Går bilen normalt? Startar den enkelt?
låter den nomalt?

Varför gjorde dem inte ett spridartest om dem nu fick en felkod som yttrade på spridarfel?

Gissar på att du har felkoden DF102 1.DEF = CYLINDER 4 INJECTOR CIRCUIT OVER-CURRENT L

Vid den felkoden så kollar man först att kontakten till spridaren är i ok skick.
Sedan kablaget mellan spridaren och styrenheten att allt är ok.
Är allt ok gör man just vad jag sa.. ett spridarläckagetest.
Om ngn spridare lämnar mer än 50 ml diesel på 1 min vid ett railtryck på 500-550 bar så är den felaktig och skall bytas ut.

Lycka till. och om du vill ha ngn hjälp så MÅSTE du ge mer info på vad du har fått fram

Fixar du inte felsökningen själv så lämna in den på en BRA verkstad!
Johnny Söderström
stefan.h

Post by stefan.h »

Tack !! starligth! Nu har mekarn semester,(suck! )När lampan e släckt går bilen som den ska,när lampan tänts så går bilen hårdare, o är inte så lätt startad.Den har ju comonrail system o någon sa mig att då kan motorn gå på x antal system/inställningar!!Med att bilen går hårdare menar jag i diesel knackigare,(typ) är sk*t dålig på bilar själv, så hoppas att du förstår vad jag menar!!! ?? Är det skadligt för motorn att köra med den?? Jag vet inte mer än han bytte plats på dom,hoppas att han gjort som du skrev!!!TACK!! 1 liten fråga till , har hittat 1 kangoo 4x4 04 10100mil,pratat m ägaren och han säger att hans lampa har blinkat ibland,så vi pratade lite om det i o med mitt problem!!han har ej fel sökt !! vad tror du,vågar jag köpa den bilen???
stefan Holm
Starbright

Post by Starbright »

jag skulle inte köpa den bilen iaf.

Verkar ha dålig historik, om ägaren inte ens kollar upp vad som är fel när bilen talar om för honom att den inte mår bra.

Du bör reda ut vad som faktiskt är fel på din bil, hur mycket skada den kommer ta av att inte repareras är omöjligt att säga.

När går bilen bra? varm eller kall ?

Ponera att du skall åka till jobbet på morgonen.
lyser lampan då dirrekt eller börjar den lysa efter en stunds körning?
Johnny Söderström
stefan.h

Post by stefan.h »

Starbright wrote:jag skulle inte köpa den bilen iaf.

Verkar ha dålig historik, om ägaren inte ens kollar upp vad som är fel när bilen talar om för honom att den inte mår bra.

Du bör reda ut vad som faktiskt är fel på din bil, hur mycket skada den kommer ta av att inte repareras är omöjligt att säga.

När går bilen bra? varm eller kall ?

Ponera att du skall åka till jobbet på morgonen.
lyser lampan då dirrekt eller börjar den lysa efter en stunds körning?

Hej igen!!Efter att släckt felkoden går bilen som den ska både kall o varm!!när Lampan tänts e ca 4dgr,så lyser den direkt som du vrider på nyckeln!!
stefan Holm
Starbright

Post by Starbright »

skumt fel.

Får nog göra så som jag redan tipsat om.
Åk till en ba auktoriserad Renaultverkstad och låt dem kolla på felet.
omöjligt att gissa, och felet lät knappast laga sig själv :)
Johnny Söderström
Post Reply