ABS-problem på Renault Megane -98
Moderator: Forumpolisen
-
ABS-problem på Renault Megane -98
Jag har nyligen köpt en Renault Megane -98 som har något fel på ABS:en. När jag bromsar in och precis är på väg att stanna (5-0km/h) så börjar ABS:en att jobba och det vibrerar i bromspedalen. Så fort bilen har stannat så upphör vibrationerna. Jag lämnade in bilen och renault-mekanikern sa åt mig att ABS-givaren vänster fram var defekt och behövde bytas vilket jag också gjorde. Problemet kvarstår tyvärr och ABS:en beter sig exakt likadant som förrut.
Den nya givaren köptes på mekonomen.
Tacksam för idéer om vad det kan vara.
Den nya givaren köptes på mekonomen.
Tacksam för idéer om vad det kan vara.
Oscar Franzén
Re: ABS-problem på Renault Megane -98
Kolla att kransarna ser okej ut och inte är fulla med rost/skräp.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Precis som Joakim16v skriver, så är det vanligaste fel vid denna symptom abs-kransen som är sprucken eller väldigt skitig/sliten. Kolla båda sidorna fram.
Johnny Söderström
-
Båda kransarna fram kollades vid bytet av givaren. De såg hela och rena ut... Finns något liknande på bakhjulen? Hur kommer man i så fall åt dessa?
Oscar Franzén
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Kontrollera igen. En sprucken ring med inte för stort spel kan man missa, men när man kör bilen så öppnar sig sprickan mer, vilket skapar felaktig signal till styrenheten.
I bak sitter kransarna innanför trumman. så bort med trummorna för att kontrollera dem bakre kransarna.
I bak sitter kransarna innanför trumman. så bort med trummorna för att kontrollera dem bakre kransarna.
Johnny Söderström
-
Kransarna bak kollades och konstaterades hela och fina. Bytte tillslut också ABS-sensorn på höger fram vilket visade sig vara boven i dramat. Tack för alla tips!!
Oscar Franzén