Renault 5 GTE 1988
Moderator: Forumpolisen
Renault 5 GTE 1988
Har en R5 GTE bytte tändstift igår. Det var trångt i och för sig men gick till sist att byta. Nu till saken när jag skulle starta upp bilen idag så gick den högt på tomgång. Lossade lite slangar klena och ett par elkontakter för att komma åt att byta stift. Gasvajer verkar okey ej rört. Tänkte lossa en liten svart dosa med 2 skruvar framtill på det stora insugningsrören där jag lossade en slang för att komma åt bättre (där verkade det komma ut någon vätska bensin eller vatten) men den undre kom jag ej åt. Satt framtill med elkontakt.
Har jag kommit åt något kan ej se vad något måste orsaka att den går för högt på tomgång. Finns det kanske någon kallstartsventil?
Tacksam för tips.
Tillägg var ute o kolla nu det sitter en slang upptill på insugningsrören som går bak till en plattkontakt på torpeden intill fläktmotorn. Tar jag den slanganslutningen så går den ja tomgången sjunker.
Tidigare om jag inte minns fel stannade den när man tog den denna. Detta var förra året. Vad felas..
Har jag kommit åt något kan ej se vad något måste orsaka att den går för högt på tomgång. Finns det kanske någon kallstartsventil?
Tacksam för tips.
Tillägg var ute o kolla nu det sitter en slang upptill på insugningsrören som går bak till en plattkontakt på torpeden intill fläktmotorn. Tar jag den slanganslutningen så går den ja tomgången sjunker.
Tidigare om jag inte minns fel stannade den när man tog den denna. Detta var förra året. Vad felas..
Karl Andersson
Re: Renault 5 GTE 1988
Såg plastdosan ut så här:
I så fall är det map-sensorn och den är nödvändig för att motorn ska gå som den ska. Den mäter trycket i insuget vilket är en förutsättning för att motorn ska få rätt mängd bränsle.
I så fall är det map-sensorn och den är nödvändig för att motorn ska gå som den ska. Den mäter trycket i insuget vilket är en förutsättning för att motorn ska få rätt mängd bränsle.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Renault 5 GTE 1988
Ja det var den dosan som anslöt till slangen på insugningsröret.
F.ö finns det något annat man kan justera mer än byta stift ( kollat luftfilter) tycker bilen går i förhållande till hästkraftsantalet och jfr med min andra R5 GTS inte så mkt bättre.
Kom ihåg när Golf GTI kom ujt var det 1977 då var det rejäl skillnad mot den vanlig Golfen GLS.
F.ö finns det något annat man kan justera mer än byta stift ( kollat luftfilter) tycker bilen går i förhållande till hästkraftsantalet och jfr med min andra R5 GTS inte så mkt bättre.
Kom ihåg när Golf GTI kom ujt var det 1977 då var det rejäl skillnad mot den vanlig Golfen GLS.
Karl Andersson
Re: Renault 5 GTE 1988
Nej, bilen justerar själv tomgång.Pontiac wrote:Ja det var den dosan som anslöt till slangen på insugningsröret.
F.ö finns det något annat man kan justera mer än byta stift ( kollat luftfilter) tycker bilen går i förhållande till hästkraftsantalet och jfr med min andra R5 GTS inte så mkt bättre.
Kom ihåg när Golf GTI kom ujt var det 1977 då var det rejäl skillnad mot den vanlig Golfen GLS.
Kolla att slangen till MAP-sensorn är hel och utan sprickor.
Kolla också att du inte glömt att sätta tillbaka några kontakter.
Kolla att spjällhuset och tomgångsmotorn är rena.
Kolla sedan efter luftläckor på insugssidan efter spjällhuset. Startgas är till god hjälp här.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Renault 5 GTE 1988
om du håller för slangen till tomgångsmotorn,när gasspjället är stängt skall motorn stanna ,om inte så läcker det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault 5 GTE 1988
Tomgångsmotorn var sitter den?
Ser intill fördelaren en sak monterad vertikalt med en kontakt är det den?
Vid spjällhuset sitter en el-kontakt med en dosa fäst med 2 skruvar vad är det?
Är det någon slags automatchoke som på de gamla VW?
Ser intill fördelaren en sak monterad vertikalt med en kontakt är det den?
Vid spjällhuset sitter en el-kontakt med en dosa fäst med 2 skruvar vad är det?
Är det någon slags automatchoke som på de gamla VW?
Karl Andersson
Re: Renault 5 GTE 1988
På A svarar jag tomgångsmotorPontiac wrote:Tomgångsmotorn var sitter den?
Ser intill fördelaren en sak monterad vertikalt med en kontakt är det den?
Vid spjällhuset sitter en el-kontakt med en dosa fäst med 2 skruvar vad är det?
Är det någon slags automatchoke som på de gamla VW?
på B svarar jag gasspjällspotentiometer
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault 5 GTE 1988
Tony:
Tomgångsmotorn är det inte 2 slangar?
Har för mig jag lossade en då kom vatten ur?
Nu har jag i och för sig fått ner tomgången. Den går lite oregelbundet på tomgång men inget onormalt dock inte jämnt.
Gasspjällspotentiometern den regleras då elektriskt eller?
Slangen från mappsensorn ner till insugningplenumet fick jag sätta en böj 90 graders närmast för den hade luckrats upp i gummit.
Frågar till sist finns det något annat att justera har bytt stift kollat luftfilter mlen tycker inte att den går som den borde jfr. med min R5 GTS dvs när så stor hästkraftsskillnad skiljer väl nästan 35- 40 hkr.
Tomgångsmotorn är det inte 2 slangar?
Har för mig jag lossade en då kom vatten ur?
Nu har jag i och för sig fått ner tomgången. Den går lite oregelbundet på tomgång men inget onormalt dock inte jämnt.
Gasspjällspotentiometern den regleras då elektriskt eller?
Slangen från mappsensorn ner till insugningplenumet fick jag sätta en böj 90 graders närmast för den hade luckrats upp i gummit.
Frågar till sist finns det något annat att justera har bytt stift kollat luftfilter mlen tycker inte att den går som den borde jfr. med min R5 GTS dvs när så stor hästkraftsskillnad skiljer väl nästan 35- 40 hkr.
Karl Andersson
Re: Renault 5 GTE 1988
jo tomgångsmotorn har 2 slangar en in och en ut, om du har vatten i tomgångsmotorn lär den inte gå bra. Skaffa bilder istället för att förklara saker du inte har en aning om, gasspjällspotentiometern regleras av din högerdojja dvs av gasspjället den talar sedan om för insprutningen om spjället är stängt eller var det befinner sig,har för mig man hör ett litet klick precis när det stänger (om du inte har flyttat på den)Pontiac wrote:Tony:
Tomgångsmotorn är det inte 2 slangar?
Har för mig jag lossade en då kom vatten ur?
Nu har jag i och för sig fått ner tomgången. Den går lite oregelbundet på tomgång men inget onormalt dock inte jämnt.
Gasspjällspotentiometern den regleras då elektriskt eller?
Slangen från mappsensorn ner till insugningplenumet fick jag sätta en böj 90 graders närmast för den hade luckrats upp i gummit.
Frågar till sist finns det något annat att justera har bytt stift kollat luftfilter mlen tycker inte att den går som den borde jfr. med min R5 GTS dvs när så stor hästkraftsskillnad skiljer väl nästan 35- 40 hkr.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen