Jordfel Kangoo 1,4 -2001

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
M.Hedkvist

Jordfel Kangoo 1,4 -2001

Post by M.Hedkvist »

Jag kör en Kangoo 1,4 från 2001 och har en tid haft lite elrelaterade bekymmer som nu utmynnat i att bilen inte startar när jag vrider på nyckeln. Ibland klickar den "lite" och ibland som en kulspruta - och för närvarande klickar den inte alls. Lite läsande på forumet och resonerande med kunnigare vänner mynnade ut i att jag kunde konstatera ett jordfel (den tänder direkt när jag lägger en startkabel mellan minuspol och generatorfäste exempelvis.

Jag har sett att vissa har tipsat om att fästa en ny jordfläta mellan höger motorupphängning och kaross. Hur avgör jag, som är helt novis på att skruva själv, vad som är höger upphängning för motorn (sitter det långt in, längst fram, eller vart?). Vart fäster jag lämpligen andra änden i karossen?

Jag gissar att det är flätan som sitter mellan växellåda och vänster hjulhus som rostat sönder - den andra ser ut att vara i rätt okej skick. Lite rost på muttern och lite på flätan där den kikar ut ur kabelskon... Kanske byta bägge? Är ju inte direkt något hemmansköp.
Marcus Hedkvist
M.Hedkvist

Re: Jordfel Kangoo 1,4 -2001

Post by M.Hedkvist »

Problemet löst. Drog jord från generatorfästet till en random skruv i chassi. Startade som en klocka!
Marcus Hedkvist
Post Reply