ABS-strul, Renault 21

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

ABS-strul, Renault 21

Post by DTanner »

Det finns ingen ände på problemen för min stackars Renault 21. Trots 17000 ganska lugna mil så har de uppenbarligen tagit ut sin rätt.

Det senaste problemet är att ABS:en har börjat bete sig ouppfostrat. Utan att man ens rör bromspedalen så hör man "klick, frrrrr, klick, frrrrr", precis som om man bromsar och ABS:en slår till. Det rycker lätt i pedalen, men bromsar inte. Trycker man då på bromsen så får man ABS-pulser och dålig bromsning tills man "trampat igenom" ABS:en. Förloppet är kanske någon sekund, men kan vara obehagligt ändå.
Problemet uppstår bara vid långsam körning. Ibland tänds ABS-lampan efter några sådana förekomster. Då bilen inte lagrar felkoder så släcks lampan vid omstart.

Alla fyra abs-kransar är hela, även om de bakre är lite rostiga. Avborstning med roterande stålborste gjorde ingen skillnad.
Fram är kransarna fina.

Kontaktstyckena till givarna fram sitter högt placerade i motorrummet och är helt rena och fina. De bakre har jag inte lokaliserat än.

Någon som har förslag på felsökning? Som jag förstår kan systemet själv lämna viss information via diagnostik, men då krävs X25-datorn som endast verkar finnas på Renault (Bilia i mitt fall). Byta givare hejvilt är inte ett alternativ då de kostar närmre 1500:-/st.
Bak sitter kransarna på naven som även de är dyra som 17. Fram sitter de på drivknutarna.

Utan en ordentlig felsökning kan detta bli en riktigt dyr historia. Någon som har några tips?
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: ABS-strul, Renault 21

Post by Dennis »

Kransarna bak gissningsvis då du säger att de är rostiga. Givarna sitter för långt ifrån kransen. Abs hastighetsregistrering registreras med frekvens respektive amplitud mätning beroende på låg / högre hastighet. Övergången brukar vara vid ca:7 km/h
Syns bra i osiloscop.
Kolla även bromsljuskontakten så den inte ligger aktiv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: ABS-strul, Renault 21

Post by DTanner »

Kanske blir till att byta bakre naven då.. Dock vill man ju gärna vara säker.
Menar du att man ska koppla loss ABS-givaren och mäta direkt i den med oscillioskop? Det känns som ett bra sätt att felsöka dem iaf. Måste bara låna in ett oscillioskop.
Bromsljuskontakten tar väldigt sent (kan bromsa lite innan ljusen tänds). Kanske är något fel på den? Sitter den vid pedalen eller i motorrummet?
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: ABS-strul, Renault 21

Post by MartinB »

Jag lånar tråden, eftersom jag också har ABS-strul, fast på en R19 och hoppas att ev. svar kan hjälpa andra med "gamla" ABS-bilar.

När man ska mäta med oscilloskopet, är det bara till att koppla mätproben på de två kablarna från sensorn, snurra på hjulet och avläsa ett pulståg, eller behöver man dessutom påföra en referensspänning?
Jag tänker att jag ska jämföra sensor HF med sensor VF för att försöka se skillnaden, och utifrån det gissa var problemet ligger.

Tilläggas kan, att jag haft bilen inne hos Bilia för felsökning, och de konstaterade med X25:a (tror jag) att sensorn VF gav konstiga mätvärden, men eftersom kontaktstycket till den givaren inte satt där det skulle, kunde de inte mäta på den.
Eftersom timmarna och kronorna då kunnat rusa iväg, tog jag hem bilen istället för att felsöka vidare själv. Jag hoppas att problemet är oxid i en tidigare skarvning, och att göra om skarvningen löser problemet.
Martin Bjelk
Megane CC -04
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: ABS-strul, Renault 21

Post by DTanner »

Jag kan tillägga med vad jag hunnit med hittills. Samtliga kontaktstycken på mina givare ser ut som om de just rullat ut ur fabriken, så där är inget fel. Då kvarstår tre saker: Givaren i sig, någon av kransarna eller ABS-enheten.
Vid närmre observationer har jag noterat att problemen uppkommer ända upp till ~40 km/h. Lampan tänds ibland, men bara i högre hastigheter.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Post Reply