STARTproblem R5 GTE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pontiac
Posts: 32
Joined: 04 Mar 2011, 17:50
Location: Borås

STARTproblem R5 GTE

Post by Pontiac »

Har en R5 GTE med startproblem. Vet ej om batteriet som felar men tänkte kolla på ljuset mot vägg men det blir ingen skillad när jag gasar på men det kanske det ej blir när man har växelströmsgenerator.

Är batteriet laddat startar den och bilen går o startar när väl man kört iväg. Står den några dagar så drar den svagt på starten för att gå ner helt ja jag försöker inte mer när den inte orkar dra runt.
Frågan är om det är starten eller vad annat. Sitter väl inte så lätttillgängligt för byte?
Att någon annan strömförbrukare skulle stjäla ström kan jag ej tro. Om den startat o man kör fram till stan el. så så går den resten av resan. Använder bilen kanske 3 ggr per vecka.
Karl Andersson
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by hkc616 »

Karl Pedal?

Kolla om batteriet är friskt, är det det så får du kolla om bilen drar tjuvström.

/Fredrik
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Tony »

Kolla om du har runt 14 volt över batteriet när motorn är igång . Och riktigt namn skall anges enl reglerna.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Pontiac
Posts: 32
Joined: 04 Mar 2011, 17:50
Location: Borås

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Pontiac »

HM" Om man skall kolla spänningen på batteriet hur kopplar man då voltmätaren.
Kan jag koppla en lampa mellan polerna på batteriet och koppla mätarens kablar mellan resp. lampanslutning.
Om batteriet är okey hur kollar man om den drar ström på någon förbrukare jag ej vet om? (har ingen radio el. bandspelare) Det är ju bara klocka o innerbelysning annars sistnämnda tänds ju ej förrs man öppnasr dörren.

Karl
Karl Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Tony »

Pontiac wrote:HM" Om man skall kolla spänningen på batteriet hur kopplar man då voltmätaren.
Kan jag koppla en lampa mellan polerna på batteriet och koppla mätarens kablar mellan resp. lampanslutning.
Om batteriet är okey hur kollar man om den drar ström på någon förbrukare jag ej vet om? (har ingen radio el. bandspelare) Det är ju bara klocka o innerbelysning annars sistnämnda tänds ju ej förrs man öppnasr dörren.

Karl
För att kolla att du har 14volt på batteriet när motorn är på, så startar du bilen och startar voltmätaren inställd på likström, tar en kabel på minus polen och den andra på pluspolen, om du inte tar den röda på plus så brukar den visa -volt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Pontiac
Posts: 32
Joined: 04 Mar 2011, 17:50
Location: Borås

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Pontiac »

Har nu mätt upp spänningen. Mätaren visade 13,14 volt före start och med tomgång har jag 14,4 volt. Hade laddat batteriet innan och satt dit det på bilen men ej anslutit + polen. Den startade då utan mankemang. Kollade med mätaren (nyinköpt digital) på strömstyrkan den visade med mätaren inställd på 10 amp 0,01 på skalan. Ansluten i serie + kabel o batteri. Kan det antyda att någon enhet drar ström eller är det startmotorn? Har försökt kolla jordning verkar bra. Har lite oxid på + kabelskon men det är väl inget onormalt.
Vad är felet.?
Karl Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Tony »

Pontiac wrote:Har nu mätt upp spänningen. Mätaren visade 13,14 volt före start och med tomgång har jag 14,4 volt. Hade laddat batteriet innan och satt dit det på bilen men ej anslutit + polen. Den startade då utan mankemang. Kollade med mätaren (nyinköpt digital) på strömstyrkan den visade med mätaren inställd på 10 amp 0,01 på skalan. Ansluten i serie + kabel o batteri. Kan det antyda att någon enhet drar ström eller är det startmotorn? Har försökt kolla jordning verkar bra. Har lite oxid på + kabelskon men det är väl inget onormalt.
Vad är felet.?
fyfan vilken bil startar utan att +polen är ansluten, :lol: eftersom du har över 14volt så har du inget problem med laddning iaf, om du stänger av allt har batteriet inkopplat på minus och ansluter + blir det en liten gnista då? brukar bli det om man har en liten förbrukare, sen kan man testa att koppla bort förbrukare med säkringen pröva den som går till torkaren bak först.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Göte J
Posts: 216
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Göte J »

Du ska akta dig för att köra motorn och koppla bortbatteriet under drift! Det kan knäcka diderna i generatorn. Spänningsregleringen i generatorn hinner inte med och det kan ge spänningar som knäcker både generator och annan elektronik!
// Göte J
Pontiac
Posts: 32
Joined: 04 Mar 2011, 17:50
Location: Borås

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Pontiac »

Testade med att ta den säkringarna en efter en. Resultatet mätaren stod kvar på 0,01 (skala 10 A). Provade med att slå +polsanslutningen mot batteripolen det gav ingen gnista (skulle ju ev. bli om ngn krets tjuvade strömförbrukare) Tog till sist den röda kabeln som sitter i bulten till +batterianslutningen på +polen då fick jag en liten gnista. Är väl en 5 mm kabel vet ej vart den går? Nu visade mätaren 0,00 helt plöstsligt. Den verkar kvarstå där.

Förklaring?
Karl Andersson
Göte J
Posts: 216
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Göte J »

Mycket vanligt fel ! Du har knäckt säkringen i ditt mätinstrument. Det händer alla någon gång tex när man ska mäta spänning och glömt flytta märsladdarna från strömområdet till spänningsområdet.
// Göte J
Pontiac
Posts: 32
Joined: 04 Mar 2011, 17:50
Location: Borås

Re: STARTproblem R5 GTE

Post by Pontiac »

Göte!
Instrumentet är okey!
Jag köpte ett nytt inför provningen hade ingen förrut.
Det blev en liten gnista när den röda kabeln på den stora +kabelstammen testades mot batteri+ polen som Tony sa. När jag gjort det och jag testade med instrumentet så visade amperstyrkan 0. Kör lilte med bilen så jag har koll på det hela. Jag kanske kan sätta på en jordströmsbrytare.
Karl
Karl Andersson
Post Reply