Blandtanka
Moderator: Forumpolisen
Blandtanka
Jag har funderat mycket på det här med blandtankning, om det lönar sig eller inte.
Hur är era erfarenheter om detta?
En enkel test i ett excelark visar att om bilen drar 0,8 med ren bensin får den öka till max 0,87 för att gå jämt upp vid 30% E85. Om den håller kvar vid 0,8 sparar man 1 kr/mil. Vid 50% inblandning får den max dra 0,93 för att gå jämt upp/0,85 för att spara en krona. Köra på ren E85 får den dra 1,13/mil för jämt upp, 1,03 för att spara en krona.
Detta är med dagens priser, skillnad 4,43kr mellan 95 o E85.
Testet visar också att ju mer en bil drar på ren 95 från början desto mer dl/mil kan man acceptera. Ex är om bilen drar 0,6 blandad körning får vid ren E85 körning max ökning med 0,25 lit/mil för brake even. Om bilen normalt drar 0,9 lit/mil så är 0,37 lit/mil acceptabelt för jämt upp.
Min egen erfarenhet är att upp till 30% inblandning ökar inte förbrukningen nämnvärt, mer inblandning så ökar det dramatiskt. Svårt att tjäna mer än en krona/mil hur man än gör. 30% verkar vara den idealiska inblandningen.
Hur är era erfarenheter om detta?
En enkel test i ett excelark visar att om bilen drar 0,8 med ren bensin får den öka till max 0,87 för att gå jämt upp vid 30% E85. Om den håller kvar vid 0,8 sparar man 1 kr/mil. Vid 50% inblandning får den max dra 0,93 för att gå jämt upp/0,85 för att spara en krona. Köra på ren E85 får den dra 1,13/mil för jämt upp, 1,03 för att spara en krona.
Detta är med dagens priser, skillnad 4,43kr mellan 95 o E85.
Testet visar också att ju mer en bil drar på ren 95 från början desto mer dl/mil kan man acceptera. Ex är om bilen drar 0,6 blandad körning får vid ren E85 körning max ökning med 0,25 lit/mil för brake even. Om bilen normalt drar 0,9 lit/mil så är 0,37 lit/mil acceptabelt för jämt upp.
Min egen erfarenhet är att upp till 30% inblandning ökar inte förbrukningen nämnvärt, mer inblandning så ökar det dramatiskt. Svårt att tjäna mer än en krona/mil hur man än gör. 30% verkar vara den idealiska inblandningen.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06