Konstiga elfel och erfarenheter efter skyfall på min ClioIII
Moderator: Forumpolisen
Konstiga elfel och erfarenheter efter skyfall på min ClioIII
För exakt en vecka sen regnade det och haglade om vartannat...
när jag sen skulle köra bilen på helgen såg jag att det var blött på mattan på förarsidan, till saken hör att jag hade bilen upp pallad för bromsskive byte fram.. så den lutade lite åt vänster...
Nåväl.. förmodligen regnade det så mycket så att dräneringen inte hann med att svälja allt vatten och det rann in i kupen...
Vilket resulterade i en hel del riktigt skumma fenomen...
1. när jag öppnade vänster bakdörr öppnades även bakluckan
2. Varningsblinkers sattes på under färd helt random och gick inte att stänga av.
3. Bromsljuset fastnade i påslaget läge även när man slog av tändningen, det som var riktigt skumt är att de fortsatte lysa även när jag tog ut säkringen för "stop lights"
De slocknade inte förrän jag kopplade ifrån batteriet. när jag sedan kopplade tillbaka batteriet var de släckta tills jag satte i säkringen och trampade på bromsen.
4. ESP fel i panelen (tror det har nåt med antispinn att göra)... ("ESP är från" stod det i slutet på veckan... det finns en knapp för frånslag av antispinn men inget hände när man tryckte på den...
Så har jag kört omkring nu en vecka nu...
I morse satte jag in en avfuktare i bilen och när jag kom hem från jobbet verkar allt funka som det ska igen... än så länge...
Puh!!!!
/Christian
när jag sen skulle köra bilen på helgen såg jag att det var blött på mattan på förarsidan, till saken hör att jag hade bilen upp pallad för bromsskive byte fram.. så den lutade lite åt vänster...
Nåväl.. förmodligen regnade det så mycket så att dräneringen inte hann med att svälja allt vatten och det rann in i kupen...
Vilket resulterade i en hel del riktigt skumma fenomen...
1. när jag öppnade vänster bakdörr öppnades även bakluckan
2. Varningsblinkers sattes på under färd helt random och gick inte att stänga av.
3. Bromsljuset fastnade i påslaget läge även när man slog av tändningen, det som var riktigt skumt är att de fortsatte lysa även när jag tog ut säkringen för "stop lights"
De slocknade inte förrän jag kopplade ifrån batteriet. när jag sedan kopplade tillbaka batteriet var de släckta tills jag satte i säkringen och trampade på bromsen.
4. ESP fel i panelen (tror det har nåt med antispinn att göra)... ("ESP är från" stod det i slutet på veckan... det finns en knapp för frånslag av antispinn men inget hände när man tryckte på den...
Så har jag kört omkring nu en vecka nu...
I morse satte jag in en avfuktare i bilen och när jag kom hem från jobbet verkar allt funka som det ska igen... än så länge...
Puh!!!!
/Christian
Facebook http://sv-se.facebook.com/people/Christ ... 0077499990
Bikes http://bikepics.com/members/jokers/
Christian Siivonen, Ekerö
Bikes http://bikepics.com/members/jokers/
Christian Siivonen, Ekerö
Re: Konstiga elfel och erfarenheter efter skyfall på min Cli
Sedan multiplexa elsystemens inträde i bilvärlden kan de allra mest intressanta elfelen inträffa. Bara att gratulera till luftfuktarens fabulösa resultat för annars lät det där som ett par timmars felsökning utan att överdriva... =)
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10