Hållbarhet på en Megane II RS gällande trim?
Moderator: Forumpolisen
Hållbarhet på en Megane II RS gällande trim?
Hej på er!
Sen några veckor tillbaka så köpte jag mig en Megane II RS. Bilen kommer rulla en hel del på bana framöver och då kommer den gå riktigt hårt. Men även vara lite av en bruksbil för mig.
När jag köpte den fanns det ECU från "FR&RTuning" dvs en dosa du kan ställa om i tre läge, normal, Eco och sport typ. I värsta läget så säger tillverkaren själv att bilen utvecklar 265hk.
Jätte trevligt med dessa extra hästar och bilen går verkligen som ett svin. Men hur mår bilen av dessa extra hästar? Är det något som borde uppgraderas?
Bilen har en återcirkulerande dumpventil och en del blåa slangar i motorrummet. Jag misstänker att dessa ingår i ett trim paket som erbjuds utav "FR&RTuning" och då är dumpventilen från Forge.
Hur mår min Megane av att köra med värsting läget i? Kommer något att rasa eller är motorn och bilen så pass dimensionerad att den fixar detta?
Tacksam för svar!
Sen några veckor tillbaka så köpte jag mig en Megane II RS. Bilen kommer rulla en hel del på bana framöver och då kommer den gå riktigt hårt. Men även vara lite av en bruksbil för mig.
När jag köpte den fanns det ECU från "FR&RTuning" dvs en dosa du kan ställa om i tre läge, normal, Eco och sport typ. I värsta läget så säger tillverkaren själv att bilen utvecklar 265hk.
Jätte trevligt med dessa extra hästar och bilen går verkligen som ett svin. Men hur mår bilen av dessa extra hästar? Är det något som borde uppgraderas?
Bilen har en återcirkulerande dumpventil och en del blåa slangar i motorrummet. Jag misstänker att dessa ingår i ett trim paket som erbjuds utav "FR&RTuning" och då är dumpventilen från Forge.
Hur mår min Megane av att köra med värsting läget i? Kommer något att rasa eller är motorn och bilen så pass dimensionerad att den fixar detta?
Tacksam för svar!
/Olof Magnusson
Renault Megane RS -05
BMW Z3 M -96
Renault Megane RS -05
BMW Z3 M -96
Re: Hållbarhet på en Megane II RS gällande trim?
man kan köra ner det mesta om man bara vill, om man inte håller på att leker bansaistarter och sånt utan bara använder effekten genom att köra fort tror jag bilen håller,det som får störst påkänning med trimmet är kopplingen och även svänghjulet (dubbelmassa) men det finns massiva lättade och värre koppling så är bilen bara servad och underhållen så kommer den nog hålla länge.olofma wrote:Hej på er!
Sen några veckor tillbaka så köpte jag mig en Megane II RS. Bilen kommer rulla en hel del på bana framöver och då kommer den gå riktigt hårt. Men även vara lite av en bruksbil för mig.
När jag köpte den fanns det ECU från "FR&RTuning" dvs en dosa du kan ställa om i tre läge, normal, Eco och sport typ. I värsta läget så säger tillverkaren själv att bilen utvecklar 265hk.
Jätte trevligt med dessa extra hästar och bilen går verkligen som ett svin. Men hur mår bilen av dessa extra hästar? Är det något som borde uppgraderas?
Bilen har en återcirkulerande dumpventil och en del blåa slangar i motorrummet. Jag misstänker att dessa ingår i ett trim paket som erbjuds utav "FR&RTuning" och då är dumpventilen från Forge.
Hur mår min Megane av att köra med värsting läget i? Kommer något att rasa eller är motorn och bilen så pass dimensionerad att den fixar detta?
Tacksam för svar!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Hållbarhet på en Megane II RS gällande trim?
Låter lovanade! Bilen kommer skötas om som en pärla gällande underhåll och service. Det kommer köras fort med på bana men efter så kommer motor och turbo att kylas ner på ett korrekt sätt och ett vakande öga hållas på oljan
Bra att veta om koppling och svänghjul! Två saker som absolut kommer uppgraderas när jag fått känn på bilen och sekunder skall kapas på ringen
Bra att veta om koppling och svänghjul! Två saker som absolut kommer uppgraderas när jag fått känn på bilen och sekunder skall kapas på ringen
/Olof Magnusson
Renault Megane RS -05
BMW Z3 M -96
Renault Megane RS -05
BMW Z3 M -96
Re: Hållbarhet på en Megane II RS gällande trim?
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 2&appid=12olofma wrote:Låter lovanade! Bilen kommer skötas om som en pärla gällande underhåll och service. Det kommer köras fort med på bana men efter så kommer motor och turbo att kylas ner på ett korrekt sätt och ett vakande öga hållas på oljan
Bra att veta om koppling och svänghjul! Två saker som absolut kommer uppgraderas när jag fått känn på bilen och sekunder skall kapas på ringen
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 7&appid=12
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 2&appid=12
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 5&appid=12
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 7&appid=12
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 1&appid=12
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 0&appid=12
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen