Clio växelförare lossnat ?
Moderator: Forumpolisen
-
- Firstname: Lennart
- Surname: Sjöström
Clio växelförare lossnat ?
Clio 16V 2002 1,2 (D7F-712)
En plastkåpa vid växelföraren är helt borta.
Men det är helt oljigt där - och den "stång" som går lodrätt rakt upp in i växelådan verkar inte sitta dikt mot huset utan 10-12 mm ned.
Det går att trycka upp den men fastnar inte.
Jag tror den har ramlat ned - och ska sitta fast på något sätt .
Troligen har det kommit ut lite olja den vägen.
Det går att växla men något är fel.
Jag har försökt ta reda på hur den ska sitta fast inne i lådan men vet ännu inte.
Kan det vara en låsring - och den har släppt
Plastkåpan kan ju ha lossnat då den ramlade ned - eller att något tagit i .
Så här ser det ut:
http://www.netsoft.se/ren/
Vad är fel ?
Lådan måste väl ner ?
- är det stökigt på Clio II ?
Last edited by LennartS on 08 Jul 2012, 20:52, edited 3 times in total.
Re: Clio växelförare lossnat ?
Förstår inte problemet, hur skall du kunna växla om växelföraren sitter fast?? din förklaring säger mig inget.LennartS wrote:
Clio 16V 2002 1,2 (D7F-712)
En plastkåpa vid växelföraren är helt borta.
Men det är helt oljigt där - och den "stång" (växelföraren ?) som går lodrätt rakt upp in i växelådan verkar inte sitta dikt mot huset utan 10-12 mm ned.
Det går att trycka upp den men fastnar inte.
Jag tror den har ramlat ned - och ska sitta fast på något sätt .
Troligen har det kommit ut lite olja den vägen.
Det går att växla men något är fel.
Jag har försökt ta reda på hur den ska sitta fast inne i lådan men vet ännu inte.
Kan det vara en låsring - och den har släppt
Plastkåpan kan ju ha lossnat då den ramlade ned - eller att något tagit i .
Lådan måste väl ner ?
- är det stökigt på Clio II ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Nej självklart inte men måhända är Växelförare fel uttryck.Förstår inte problemet, hur skall du kunna växla om växelföraren sitter fast?? din förklaring säger mig inget.
Jag pratar om den som stång som går lodrätt upp och in i själva växellådan .
Den har helt enkelt halkat ned och det ser ut som det inte borde vara så.
Det är också en del olja där som kanske kommit ut just därför.
Se bildlänk och man ser den lodräta "stången" på sprängskiss:
På en bild syns att den har åkt ned ca 10 mm från damasken - den går att trycka upp men stannar inte där.
Kan inte tänka mig att det ska se ut så ?
ser inte bilden men axeln som går in i lådan har 3 lägen som den rör sig in och ut ur lådan , 1 0ch 2 spaken till vänster axeln längst ut, 3 och 4 axeln i mitten läge spaken i mitten läge , 5an axeln längst in i lådan spaken till höger..LennartS wrote:Nej självklart inte men måhända är Växelförare fel uttryck.Förstår inte problemet, hur skall du kunna växla om växelföraren sitter fast?? din förklaring säger mig inget.
Jag pratar om den som stång som går lodrätt upp och in i själva växellådan .
Den har helt enkelt halkat ned och det ser ut som det inte borde vara så.
Det är också en del olja där som kanske kommit ut just därför.
Se bildlänk och man ser den lodräta "stången" på sprängskiss:
På en bild syns att den har åkt ned ca 10 mm från damasken - den går att trycka upp men stannar inte där.
Kan inte tänka mig att det ska se ut så ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
-
Ok - det ska vara så alltså ?ser inte bilden men axeln som går in i lådan har 3 lägen som den rör sig in och ut ur lådan , 1 0ch 2 spaken till vänster axeln längst ut, 3 och 4 axeln i mitten läge spaken i mitten läge , 5an axeln längst in i lådan spaken till höger..
Jag vet inte så mycket om växellådor - trodde det räckte med en vridrörelse.
All olja undrar jag ändå lite på.
På bilder av växellådor syns att det är torrt just där.
Att det nu är oljigt kanske beror på att "damasken" inte sitter sitter fast i växelföraren ?
Det som saknas sedan är plastkåpan - men det verkar ändå känsligt mot is och snö.
Axeln har totalt 6 lägen,det går inte lösa med bara vridrörelse.LennartS wrote:Ok - det ska vara så alltså ?ser inte bilden men axeln som går in i lådan har 3 lägen som den rör sig in och ut ur lådan , 1 0ch 2 spaken till vänster axeln längst ut, 3 och 4 axeln i mitten läge spaken i mitten läge , 5an axeln längst in i lådan spaken till höger..
Jag vet inte så mycket om växellådor - trodde det räckte med en vridrörelse.
All olja undrar jag ändå lite på.
På bilder av växellådor syns att det är torrt just där.
Att det nu är oljigt kanske beror på att "damasken" inte sitter sitter fast i växelföraren ?
Det som saknas sedan är plastkåpan - men det verkar ändå känsligt mot is och snö.
brukar alltid vara oljigt där,förutom när det är nytt, för att packboxen i lådan börjar bli sliten och för att byta den behöver man riva isär hela växellådan.
Damasken brukar vara överträdd på leden för att skydda den lite, hur menar du känslig mot snö och is???
-
Ok, jag misstänkte att det måste vara en packbox där - det tar jag inte ned lådan för - om nu det inte läcker mycket.Axeln har totalt 6 lägen,det går inte lösa med bara vridrörelse.
brukar alltid vara oljigt där,förutom när det är nytt, för att packboxen i lådan börjar bli sliten och för att byta den behöver man riva isär hela växellådan.
Damasken brukar vara överträdd på leden för att skydda den lite, hur menar du känslig mot snö och is???
Damasken följer inte med i rörelsen så den har väl lossnat - pga oljan kanske.
I och med att inte plastkåpan existerar där så är det ganska känsligt vintertid .
Lite is där kan nog räcka för problem.
Plastkåpan måste ha lossnat och ramlat av.
Tack för tipsen !