Clio-99 dör vid tomgång
Moderator: Forumpolisen
Clio-99 dör vid tomgång
Jag har en clio-99 1.4 som helt plötsligt började krångla. Problemet kom som en blixt från klar himmel, hade kört utan problem bara en timme tidigare. När jag startar bilen ligger tomgången på låga 300-400. Och den dör även hipp som happ om man inte gasar. När jag försökte köra lite så är den extremt orkeslös och vill knappt accelerera. Jag körde bara fram och tillbaka 100m för att se om motorn kanske skulle starta igång sig själv när man kör lite. Men tom i fart dör motorn när man frikopplar och inte tillför gas. Det känns som att motorn inte tuggar igång på alla cylindrar (men detta är bara en vild gissning från min obegåvade sida).
Är det någon som haft samma problem eller vet vad det kan vara? Jag har sökt runt lite på olika forum och många nämner tändspolarna.
Tacksam för tips.
Hälsningar olycklig småbilsförare
Är det någon som haft samma problem eller vet vad det kan vara? Jag har sökt runt lite på olika forum och många nämner tändspolarna.
Tacksam för tips.
Hälsningar olycklig småbilsförare
Simon Palm
Re: Clio-99 dör vid tomgång
Det verkar som att problemet bara uppstår när motorn är varm. Så länge jag startar kall så är det inga problem men när jag har kört varm motorn och ska starta den efter en stund så får jag problem. Läste på en annan tråd att detta är ett typiskt tändspole-problem. Så jag testade de olika tändstiften/spolarna genom att en och en dra ut dem och starta. På fördelaren är det numrerat 4-2-3-1 och 2:an och 3:an är de som inte fungerar. Är det en spole för de två eller är det en gemensam spole? Räcker det isf. att bara byta den spolen eller borde man byta båda? Kan det vara något annat problem?
Vore jättetacksam för hjälp. Har redan haft så mycket problem med bilen och har verkligen inte råd att lämna in den mer.
Vore jättetacksam för hjälp. Har redan haft så mycket problem med bilen och har verkligen inte råd att lämna in den mer.
Simon Palm
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Hej!
Då du har en clio -99 1,4 så innebär det att du har en E7J motor.
Dem motorerna har 2 st tändspolar. 1 för cyl 1&4 samt 1 för cyl 2&3
Om du har kommit fram till att cyl 2 & 3 inte fungerar som dem skall så finns det stor chans (risk) att det är den tändspolen som inte fungerar.
Tips. Om du tror att du klarar av det , så byt plats på spolarna och se om felet hoppar till cyl 1&4 istället. var noga med tändkabelpositionerna bara.
Hoppar felet. ja byt då den tändspolen.
Lycka till!
Mvh: Johnny
Om du har kommit fram till att cyl 2 & 3 inte fungerar som dem skall så finns det stor chans (risk) att det är den tändspolen som inte fungerar.
Tips. Om du tror att du klarar av det , så byt plats på spolarna och se om felet hoppar till cyl 1&4 istället. var noga med tändkabelpositionerna bara.
Lycka till!
Johnny Söderström
Tack så jättemycket. Varit borta utomlands flera veckor men idag fick jag hem en ny tändspole. Tog ca 5min att byta (tom för en icke-begåvad människa som mig). Nu går den som en klocka. Ville bara säga tack för svaret. Hade varit tråkigt att lämna in bilen för diagnostisering och reparation när man kan göra det så enkelt själv.Starbright wrote:Hej!
Lycka till!
Simon Palm