Problem med Renault Megane 1,9 dti 00
Moderator: Forumpolisen
-
Problem med Renault Megane 1,9 dti 00
God Afton gott folk
Nybliven ägare till en snål diesel.
Har fixat iordning det mesta nu på bilen som jag köpte förra veckan.
Men det hände något nu när jag var ute och körde, det smällde till eller så klonk under bilen och helt plötsligt hade växelspaken nästan flyttat sig en halvdecimeter bakåt till.
Sedan körde jag lite försiktigt och när man ger lite gas så rör sig växelspaken väldigt mycket bakåt. Vad kan ha hänt? Bilen har precis gått 20k.
Kamrem har jag precis fått bytt samt 4 bussningar i framvagnen och hjullager samt gjort storservice. Och så händer detta nu.
har redan lagt ur lika mycket på bilen som jag köpte den för.
Tacksam för hjälp
jag har mina aningar men vill gärna höra vad ni tror har inte mycket erfarenhet av franska bilar.
Mvh David
Nybliven ägare till en snål diesel.
Har fixat iordning det mesta nu på bilen som jag köpte förra veckan.
Men det hände något nu när jag var ute och körde, det smällde till eller så klonk under bilen och helt plötsligt hade växelspaken nästan flyttat sig en halvdecimeter bakåt till.
Sedan körde jag lite försiktigt och när man ger lite gas så rör sig växelspaken väldigt mycket bakåt. Vad kan ha hänt? Bilen har precis gått 20k.
Kamrem har jag precis fått bytt samt 4 bussningar i framvagnen och hjullager samt gjort storservice. Och så händer detta nu.

Tacksam för hjälp
jag har mina aningar men vill gärna höra vad ni tror har inte mycket erfarenhet av franska bilar.
Mvh David
David Martinsson
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Problem med Renault Megane 1,9 dti 00
Jag skulle tro att ngt motorfäste har gått av.
Den vanligaste symptomen på att det nedre motorfästet blivit dåligt är just det som du beskriver, dvs växelspaken rör sig när man trycker på gasen.
Dock brukar det inte bli ngt klonk av detta.
Den vanligaste symptomen på att det nedre motorfästet blivit dåligt är just det som du beskriver, dvs växelspaken rör sig när man trycker på gasen.
Dock brukar det inte bli ngt klonk av detta.
Johnny Söderström
-
Det lät väl när det brast eller gick sönder på nåt sätt. Det kom plötsligt och nåt lät.
David Martinsson
-
Det finns mer än ett motorfäste.
Det nedre motorfästet, som jag menade, brukar inte låta när det blir dåligt men det kan ju vara ngt av dem 2 andra fästena.
Vad tror du själv annars om man får fråga ?
du hade ju en liten aning om vad det kunde vara för fel.
Det nedre motorfästet, som jag menade, brukar inte låta när det blir dåligt men det kan ju vara ngt av dem 2 andra fästena.
Vad tror du själv annars om man får fråga ?

Johnny Söderström
-
Hade precis samma tanke som dig. Motorfäste.
Kanske det bakre?
Vågar man köra med bilen till verkstaden?
Ca 1 mil, eller bör jag bogsera den dit?
Kanske det bakre?
Vågar man köra med bilen till verkstaden?
Ca 1 mil, eller bör jag bogsera den dit?
David Martinsson
-
för att vara på den säkra sidan bör du kanske bogsera dit bilen.
Johnny Söderström
Sitter motorfästet fast ordentligt vid kamremmen? Kolla så ingen glömt dra något gummit kan även dela på sig. Öppna huven och kolla.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Va nere förut och kollade under huven, det vänstra vid kamremmen och det högra lite längre ner, såg okej ut. Det vänstra kanske inte helt 100 men såg inte att de va trasigt eller hade släppt på nåt sätt.
Återstår bara det bakre då? Eller finns det ännu fler motorfästen?
Samt vart sitter och kommer man åt det bakre?
David Martinsson
under bilen.PartyDavid wrote:Va nere förut och kollade under huven, det vänstra vid kamremmen och det högra lite längre ner, såg okej ut. Det vänstra kanske inte helt 100 men såg inte att de va trasigt eller hade släppt på nåt sätt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
-
Uppdatering.
Det var bulten som satt i växellådan som hade gått av inte motorfästet självt, men bytte detta ändå. Så det är fixat.
En annan fråga ang höger motorfäste vid kamremen detta är svindyrt att köpa nytt, kan man bara få loss själva gummit och bara byta detta till nåt universal istället för att byta hela fästet.?
Tack på förhand.
Det var bulten som satt i växellådan som hade gått av inte motorfästet självt, men bytte detta ändå. Så det är fixat.
En annan fråga ang höger motorfäste vid kamremen detta är svindyrt att köpa nytt, kan man bara få loss själva gummit och bara byta detta till nåt universal istället för att byta hela fästet.?
Tack på förhand.
David Martinsson
-
på min megane sitter det en gummibit som går att byta,kommer inte ihåg vad den kostade, för det byttes i våras för det var av.PartyDavid wrote:Uppdatering.
Tack på förhand.