Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]
Moderator: Forumpolisen
Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]
Har tidigare avhandlat oljeläckage ur min R21 med J7T754-motor.
Då var det oljetrycksgivaren.
Nu verkar ett annat mindre läckage uppstått, som resulterar i olje ansamlingar på höger sida av motorn (rakställd) och fläckar på marken. Jag trodde först att det var ventilkåpspackningen och bytte densamma. Den var hård som sten och bytet tätade inte så konstigt det lilla som läckte därifrån.
Men fläckarna visar efter några veckor att läckaget kvarstår.
Det ser ut som om det läcker mellan topplocket och underdelen = topplockspackningen.
Om jag skulle få för mig att byta topplockspacknigen, tycker ni att jag också bör plana toppen?
Ska man också drista sig till att byta o-ringarna för fodren när man ändå har toppen av?
Hur är egentligen arbetsgången? Räcker det med att montera av insug, avgas, koppla loss el från givare, tömma kylsystemet, haka av kamremmen och lossa toppen?
Då var det oljetrycksgivaren.
Nu verkar ett annat mindre läckage uppstått, som resulterar i olje ansamlingar på höger sida av motorn (rakställd) och fläckar på marken. Jag trodde först att det var ventilkåpspackningen och bytte densamma. Den var hård som sten och bytet tätade inte så konstigt det lilla som läckte därifrån.
Men fläckarna visar efter några veckor att läckaget kvarstår.
Det ser ut som om det läcker mellan topplocket och underdelen = topplockspackningen.
Om jag skulle få för mig att byta topplockspacknigen, tycker ni att jag också bör plana toppen?
Ska man också drista sig till att byta o-ringarna för fodren när man ändå har toppen av?
Hur är egentligen arbetsgången? Räcker det med att montera av insug, avgas, koppla loss el från givare, tömma kylsystemet, haka av kamremmen och lossa toppen?
Last edited by DTanner on 03 Sep 2012, 08:28, edited 1 time in total.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Om man ändå ska ha av toppen är det lika bra att åtminstone få den kontrollerad så att man inte försöker sätta tillbaka en krokig topp. Om man lyckas få av toppen utan att fodren rör sig så skulle åtminstone inte jag byta foderpackningar.
Du kan få komma och göra studiebesök hos mig om du vill. Min bil har gått varmt och behöver få en ny toppackning samt planing av toppen. Jag bor strax utanför Vällingby
Inte riktigt samma motor som du har, jag har en J7R-756 (turbo och fördelarlös tändning)
Du kan få komma och göra studiebesök hos mig om du vill. Min bil har gått varmt och behöver få en ny toppackning samt planing av toppen. Jag bor strax utanför Vällingby
Inte riktigt samma motor som du har, jag har en J7R-756 (turbo och fördelarlös tändning)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Ja jag kommer gärna förbi och kollar!
Läste ett gammalt engelskt begbiltest från -97 där man skrev att det var typiskt med oljeläckage från toppen och blåsta packningar, så det är väl en bra gissning att det är dags.
Om man plockar av toppen och låter plana den, måste man först demontera allt från den, eller kan man lämna något kvar?
Vore oändligt tacksam om du vill PM:a mig när det är dags att montera av toppen.
Läste ett gammalt engelskt begbiltest från -97 där man skrev att det var typiskt med oljeläckage från toppen och blåsta packningar, så det är väl en bra gissning att det är dags.
Om man plockar av toppen och låter plana den, måste man först demontera allt från den, eller kan man lämna något kvar?
Vore oändligt tacksam om du vill PM:a mig när det är dags att montera av toppen.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Det är lugnt. Jag har dock inte börjat demontera saker än, hoppas hinna med det imorgon.
Hur mycket du måste demontera beror på hur mycket du vill betala, men jag skulle låta kam, ventiler och tillbehör till det sitta kvar, det är inget jag vill börja pilla med.
Hur mycket du måste demontera beror på hur mycket du vill betala, men jag skulle låta kam, ventiler och tillbehör till det sitta kvar, det är inget jag vill börja pilla med.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
för mig känns det otänkbart att inte fixa ventiler och säten när man har toppen borta även filen skulle få jobba, gamla ventiler är inte alls speciellt täta och man gör stor vinst på att fixa toppen när den är borta efter en massa mil..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Mer oljeläckage, J7T
Det tänkte jag låta firman som får äran att plana toppen kontrollera. Jag känner inte att jag har varken kunskap eller utrustning för att fixa ett sånt jobb.Tony wrote:för mig känns det otänkbart att inte fixa ventiler och säten när man har toppen borta även filen skulle få jobba, gamla ventiler är inte alls speciellt täta och man gör stor vinst på att fixa toppen när den är borta efter en massa mil..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Den närmar sig 17000 mil just nu så visst, egentligen skulle man göra en total översyn när man ändå plockar bort grejerna, men någonstans känner jag att jag måste begränsa mig, annars slutar det med att jag plockar ut motorn och gör totalrenovering. Bilen går som bruksbil på sommarhalvåret, och då är det heller inte tal om någon krävande körning.
Tony: Menar du bara slipa in ventiler och säten, eller byta ventiler?
Joakim16v: Har du någon bra kontakt med någon som gör ett bra planjobb?
Till sommaren hade jag egentligen planerat att byta baklucka - har fått hem en helt ny från Frankrike (billig frakt? - nej!) samt bakre bromsok, men det får börja bli en prio-lista nu känns det som. Har ett avgassystem som ligger också.
Tony: Menar du bara slipa in ventiler och säten, eller byta ventiler?
Joakim16v: Har du någon bra kontakt med någon som gör ett bra planjobb?
Till sommaren hade jag egentligen planerat att byta baklucka - har fått hem en helt ny från Frankrike (billig frakt? - nej!) samt bakre bromsok, men det får börja bli en prio-lista nu känns det som. Har ett avgassystem som ligger också.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Byta ventiler behövs inte, bara justera det man har.DTanner wrote:Den närmar sig 17000 mil just nu så visst, egentligen skulle man göra en total översyn när man ändå plockar bort grejerna, men någonstans känner jag att jag måste begränsa mig, annars slutar det med att jag plockar ut motorn och gör totalrenovering. Bilen går som bruksbil på sommarhalvåret, och då är det heller inte tal om någon krävande körning.
Tony: Menar du bara slipa in ventiler och säten, eller byta ventiler?
Joakim16v: Har du någon bra kontakt med någon som gör ett bra planjobb?
Till sommaren hade jag egentligen planerat att byta baklucka - har fått hem en helt ny från Frankrike (billig frakt? - nej!) samt bakre bromsok, men det får börja bli en prio-lista nu känns det som. Har ett avgassystem som ligger också.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Mer oljeläckage, J7T
Här har det hänt lite grejer, men det är inte riktigt färdigt än..
Efter att varit och kollat hos Joakim16v och fått rekomendationen "fixa med bakluckan istället", så gjorde jag förståss precis tvärt om
Joakim tipsade om att jag kunde plocka ner hela fronten och vika ut kylare med kondensor och på så sätt slippa öppna AC:n för att komma åt. Mycket bra tips!
Jag skruvade av toppen, slipade ventilerna, rengjorde och polerade packningsytorna, sotade av så gott det gick (fick väl bort allt utom på de två kolvar som var nere, s.a.s. Ville inte rubba vevaxeln då jag inte hade några foderklämmor) och monterade ny packning och bultar. Allt sitter på plats, men inväntar ny termostathuspackning (eller vad man ska kalla det) samt remmar.
Passar på att byta kamrem och rulle också samt insugspackningar och generatorspännskruv. Dessutom blir det byte av AC-remmen som så fiffigt sitter INNANFÖR kamremmen. Fantastiskt!
Åkte in med toppen till en motorrenoveringsfirma också som inte ansåg att den behövde planas. Hoppas de hade rätt.
När kamremmen är på plats blir det ventiljustering och sedan starta. Återkommer om det inte gick som jag vill
Otroligt märkligt förresten att topplockspackningen inte finns hos Renault längre. Som tur var kunde Meca få fram den, trots att bilen som vanligt inte fanns i deras datorer.
Efter att varit och kollat hos Joakim16v och fått rekomendationen "fixa med bakluckan istället", så gjorde jag förståss precis tvärt om
Joakim tipsade om att jag kunde plocka ner hela fronten och vika ut kylare med kondensor och på så sätt slippa öppna AC:n för att komma åt. Mycket bra tips!
Jag skruvade av toppen, slipade ventilerna, rengjorde och polerade packningsytorna, sotade av så gott det gick (fick väl bort allt utom på de två kolvar som var nere, s.a.s. Ville inte rubba vevaxeln då jag inte hade några foderklämmor) och monterade ny packning och bultar. Allt sitter på plats, men inväntar ny termostathuspackning (eller vad man ska kalla det) samt remmar.
Passar på att byta kamrem och rulle också samt insugspackningar och generatorspännskruv. Dessutom blir det byte av AC-remmen som så fiffigt sitter INNANFÖR kamremmen. Fantastiskt!
Åkte in med toppen till en motorrenoveringsfirma också som inte ansåg att den behövde planas. Hoppas de hade rätt.
När kamremmen är på plats blir det ventiljustering och sedan starta. Återkommer om det inte gick som jag vill
Otroligt märkligt förresten att topplockspackningen inte finns hos Renault längre. Som tur var kunde Meca få fram den, trots att bilen som vanligt inte fanns i deras datorer.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Haha... Det låter bra! Då kan du komma och hjälpa till att skruva ihop min bil när jag får tillbaka toppenDTanner wrote:Här har det hänt lite grejer, men det är inte riktigt färdigt än..
Efter att varit och kollat hos Joakim16v och fått rekomendationen "fixa med bakluckan istället", så gjorde jag förståss precis tvärt om
Joakim tipsade om att jag kunde plocka ner hela fronten och vika ut kylare med kondensor och på så sätt slippa öppna AC:n för att komma åt. Mycket bra tips!
Jag skruvade av toppen, slipade ventilerna, rengjorde och polerade packningsytorna, sotade av så gott det gick (fick väl bort allt utom på de två kolvar som var nere, s.a.s. Ville inte rubba vevaxeln då jag inte hade några foderklämmor) och monterade ny packning och bultar. Allt sitter på plats, men inväntar ny termostathuspackning (eller vad man ska kalla det) samt remmar.
Passar på att byta kamrem och rulle också samt insugspackningar och generatorspännskruv. Dessutom blir det byte av AC-remmen som så fiffigt sitter INNANFÖR kamremmen. Fantastiskt!
Åkte in med toppen till en motorrenoveringsfirma också som inte ansåg att den behövde planas. Hoppas de hade rätt.
När kamremmen är på plats blir det ventiljustering och sedan starta. Återkommer om det inte gick som jag vill
Otroligt märkligt förresten att topplockspackningen inte finns hos Renault längre. Som tur var kunde Meca få fram den, trots att bilen som vanligt inte fanns i deras datorer.
Vad har du skaffat för delar i samband med detta? Så jag vet vad jag ska inhandla..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Tja.. det var inte så mycket mer än ovan nämnt.
Här är vad jag beställt/bytt i samband med detta, eller strax innan:
Delar
Insugspackningar (Lika bra)
Grenrörspackning (Vid behov, jag hade bytt ganska nyligen)
Packning till termostathuset (om det demonterats)
Topplockspackning
Topplocksskruvar
Ventilkåpspackning (Min var som bakelit)
AC-rem
Generatorrem
Servorem
Kamrem och spännrulle
Spännskruv för generator (var riktigt svår att få loss, trots att jag hade isär och smörjde allt förra gången)
Olja och filter
Kylvätska
Tätningsbrickor till muttrarna som håller ventilkåpan
Vänster blinkers (Fästet på min gick sönder när jag demonterade)
Jobb
Plana grenrör (om rostigt. Mitt är porigt, men har gått bra hittills)
Plana topplock (Vid behov)
Slipa in ventiler (Lika bra)
Renovera toppen ytterligare (Om man orkar: Byta kamaxeltätning i båda ändar, byta ventiltätningar, kontrollera ventilfjädrarna, mäta ventilstyrningarna o.s.v.)
Verktyg
Vinkelgivare (Topplocksskruvarna ska vinkeldras. Först 20Nm, sedan 105 grader, sedan 105 grader ytterligare)
Momentnyckel
Stadigt hylsskaft (jag fick använda ett 1,5m stålrör för att få loss topplocksskruvarna)
Ventilslippasta
Ventilslipverktyg
Ventilfjäderbåge
Det är allt jag kommer på just nu, men det finns ju många saker man kan passa på att göra när man ändå plockar ner allt.
Förra gången jag bytte kamrem bytte jag även kylare (den läckte), lackade om kamremskåpan o.s.v.
Nu har vi ju inte sett att den går och är tät när jag väl fått ihop det sista, men det blir rapport efter helgen..
Här är vad jag beställt/bytt i samband med detta, eller strax innan:
Delar
Insugspackningar (Lika bra)
Grenrörspackning (Vid behov, jag hade bytt ganska nyligen)
Packning till termostathuset (om det demonterats)
Topplockspackning
Topplocksskruvar
Ventilkåpspackning (Min var som bakelit)
AC-rem
Generatorrem
Servorem
Kamrem och spännrulle
Spännskruv för generator (var riktigt svår att få loss, trots att jag hade isär och smörjde allt förra gången)
Olja och filter
Kylvätska
Tätningsbrickor till muttrarna som håller ventilkåpan
Vänster blinkers (Fästet på min gick sönder när jag demonterade)
Jobb
Plana grenrör (om rostigt. Mitt är porigt, men har gått bra hittills)
Plana topplock (Vid behov)
Slipa in ventiler (Lika bra)
Renovera toppen ytterligare (Om man orkar: Byta kamaxeltätning i båda ändar, byta ventiltätningar, kontrollera ventilfjädrarna, mäta ventilstyrningarna o.s.v.)
Verktyg
Vinkelgivare (Topplocksskruvarna ska vinkeldras. Först 20Nm, sedan 105 grader, sedan 105 grader ytterligare)
Momentnyckel
Stadigt hylsskaft (jag fick använda ett 1,5m stålrör för att få loss topplocksskruvarna)
Ventilslippasta
Ventilslipverktyg
Ventilfjäderbåge
Det är allt jag kommer på just nu, men det finns ju många saker man kan passa på att göra när man ändå plockar ner allt.
Förra gången jag bytte kamrem bytte jag även kylare (den läckte), lackade om kamremskåpan o.s.v.
Nu har vi ju inte sett att den går och är tät när jag väl fått ihop det sista, men det blir rapport efter helgen..
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T
Jo, nog får man vara nöjd med resultatet alltid. Oljeläckaget är borta, motorn känns pigg och den drar i alla fall inte mer bensin än innan.
Tyvärr har nya komplikationer tillstött efter en veckas körning: När jag kört bilen varm och slår av motorn så börjar det droppa kylarvätska från framsidan av motorn. Under en natt läckte det ut ca. halvlitern. "Topplockspackningen IGEN" tänkte jag.
Eller vattenpumpen? Hoppet levde kvar.
I helgen plockade jag ner motorskyddsplasten, pallade upp bilen och körde den varm på tomgång. Slog av och väntade. Ingenting.
Var på väg att ge upp, men då plötsligt fick jag en varm droppe på magen.
Kunde äntligen se och konstatera att det läcker från det 10mm-hål som finns på undersidan av vattenpumpen. Antagligen någon tätning i densamma som tagit slut.
Manualerna säger som vanligt: Ta bort kylaren. För oss med AC betyder det antingen töm AC-systemet, eller plocka ner hela j**la fronten igen. Tror jag ska försöka mig på att byta utan att ta bort kylaren. Eller för första gången i mitt liv begära offert från verkstad..
Tyvärr har nya komplikationer tillstött efter en veckas körning: När jag kört bilen varm och slår av motorn så börjar det droppa kylarvätska från framsidan av motorn. Under en natt läckte det ut ca. halvlitern. "Topplockspackningen IGEN" tänkte jag.
Eller vattenpumpen? Hoppet levde kvar.
I helgen plockade jag ner motorskyddsplasten, pallade upp bilen och körde den varm på tomgång. Slog av och väntade. Ingenting.
Var på väg att ge upp, men då plötsligt fick jag en varm droppe på magen.
Kunde äntligen se och konstatera att det läcker från det 10mm-hål som finns på undersidan av vattenpumpen. Antagligen någon tätning i densamma som tagit slut.
Manualerna säger som vanligt: Ta bort kylaren. För oss med AC betyder det antingen töm AC-systemet, eller plocka ner hela j**la fronten igen. Tror jag ska försöka mig på att byta utan att ta bort kylaren. Eller för första gången i mitt liv begära offert från verkstad..
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]
Plocka av fronten och vinkla ut kylaren utan att tömma tar ju inte lång tid. Har du dessutom haft det låss nyligen så har du ju samarbetsvänlige skruvar
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]
Dennis: Tror du det är helt omöjligt att komma åt utan att ta bort kylaren? Sätter man en plåt eller kartong för kylaren så borde man kunna göra det utan att skada kylarn.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Re: Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]
Varför göra det krångligare än det behöver vara??DTanner wrote:Dennis: Tror du det är helt omöjligt att komma åt utan att ta bort kylaren? Sätter man en plåt eller kartong för kylaren så borde man kunna göra det utan att skada kylarn.
Jag hade definitivt lossat fronten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem