Bromsskivor Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R10
Firstname: Åke
Surname: Jansson

Bromsskivor Scenic

Post by R10 »

Försöker byta skivor fram på min Scenic dTi -98 men det går inte så bra. Efter att ha borrat ur de två torxskruvarna försöker jag slå loss skivan med en slägghammare men den sitter orubbligt fast. Att värma torde väl inte vara så bra för lagret. Förslag till lösning? MVH R10
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Bromsskivor Scenic

Post by Stymie »

Jag brukar ta en stor avdragare som får pressa på drivaxeln och dra i kanten på skivan. Sen på med lite rostlösning i alla skruvhål och i kanten på baksidan. Låt dra en stund, sen brukar det räcka med en lätt knackning så lossar de. Good Luck!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

sen är det ok med namn etc på inläggen här med 8)
John Ignell Enviken
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

En vass och bra huggmejsel och en rejäl hammare använde jag när jag bytte skivor på Lagunan härom året. Nästan som att skära i smör! Enklare än en stor avdragare som man inte har.
// Göte J
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Göte J wrote:En vass och bra huggmejsel och en rejäl hammare använde jag när jag bytte skivor på Lagunan härom året. Nästan som att skära i smör! Enklare än en stor avdragare som man inte har.
// Göte J
Var slog du med huggmejseln???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Göte J

Post by Göte J »

I kanten på "navet" på skivan och spräckte bort bit för bit tills skivan släppte från "skivhållen" eller medbringare kanske man kallar den.
Jag trodde det var här i forumet jag läst detta. Men kanske var det vår lokale bilmek som sa det istället. Smidigt gick det i alla fall.
// Göte J
Göte J

Post by Göte J »

Äsch vilket minne jag har. Kom just på att jag borrade ett hål rakt in i skivnavets ytterkant som tangerade medbringaren. På så sätt fick jag ett bra ingångsställe för huggmejseln.
// Göte J
Post Reply