Clio-02 1,2

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
clio1,2

Clio-02 1,2

Post by clio1,2 »

Hej!
Har haft min clio i cirka ett år och den har gått som en klocka och har alltid startat på första varvet.
För några veckor sedan körde jag lite material efter en tävling uppe på vårt motorområde här i Trollhättan. Startade bilen som vanligt och körde cirka 200 meter stannade motor och tömde bilen på saker, startade motor ingen som vanligt och körde cirka 100 meter till där jag parkerade med motorn avstängd i cirka 10 minuter. När jag nu skulle starta bilen så gick den inte igång, den snurrade bara på startmotorn. Försökte ett antal gånger, blev lite förbannad och försökte några gånger till. Tillslut gav jag upp gick o köpte några korvar och efter att ha fixat så att jag kunde få bärgning därifrån gick jag upp och gav bilen ett försök till. Då hoppade den igång på femte varvet.
Sedan har jag kört med bilen i någon vecka utan problem, kan ha tagit några varv extra för att starta men den har alltid startat. Men när jag skulle ut i onsdag så ville den inte igen. Snurrade återigen bara runt. Dock så fick jag igång den efter några försök, körde cirka 2 km stannade var borta två minuter, startade bilen igen och den hoppade igång på första varvet.
Igår när jag skulle iväg var det återigen dags för problem, bara stod o snurrade. Gav upp och nu ska jag snart ut o felsöka.

Har ni som har haft Renault längre än mig några lösningar för jag bir inte klok på detta? :?
Andreas Karlsson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Clio-02 1,2

Post by Starbright »

Jag antar du kollat att startspärren slår ifrån då du vrider på nyckeln?
om lampan blinkar snabbt vid tändningspåslag så är ngt galet.

Annars skullle jag kunna tänka mig att svänghjulsgivaren strular.
Johnny Söderström
clio1,2

Post by clio1,2 »

Tror att jag kan ha hittat felet. Tänkte att för o starta måste vi ha bränsle, luft o gnista.
Började med att ta loss bränsleslangen vilket gjorde att jag spruta ner hel mig, allstå får jag bränsle. Sedan dog jag isär luftboxen där jag hittar ett mkt skitet filter, (jag som köpte bilen helt nyservad för mindre än ett års sen) Fick blåst ut det värsta med tryckluft och efter har bilen startat som en klocka varje gång. Har nu vart o köpte ett nytt filter o vilken skillnad. Hoppas nu bara att det va så här lätt :)
Tändningen kom jag inte år för det va förbannat smalt ner till stiftena så inga utav mina tre stiftutdragare ville gå ner :?

Tack ändå för hjälpen
Andreas Karlsson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Har svårt att tänka mig att luftfiltret skulle kunna orsaka fullständigt stopp för insugsluften.
Du borde dessutom knappt ha kunnat köra bilen normalt om filtret vore helt igentäppt.

Tror att felet kommer återkomma tyvärr.. men hålla tummarna kan man ju :)

14 mm långhyllsa till dina tändstift.. hellst så smal hyllsa som möjligt för att inte fastna.
Johnny Söderström
Post Reply