Repsats bromsok Scenic II 1.6 -05

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wallejr

Repsats bromsok Scenic II 1.6 -05

Post by wallejr »

Jag besiktigade Scenicen igår, 3:e gången i min ägo och fick min första 2:a.
Killen anmärkte på att handbromsen kärvande höger bak, tyckte jag skulle hem o smörja för
att sen återkomma.
Så igår kväll palla jag upp bilen och började smörja, men både vajer och fjäder rörde sig som
de ska göra.
Det var bara att konstatera att det är oket som kärvar, det handlar om c:a 2mm det inte går tillbaka men räcker för att ligga på.
När vi slog till på oket så släppte det, med andra ord låter det som packningsbyte borde räcka.

Jag har kolat runt vad nytt ok kostar, men sökte på forumet här och har fått mycket bra information om att renovera det själv.
Alla bromsar byttes på verkstad för 2 år sen och ser fina ut.

Däremot hittar jag ingen packningssats eller renoveringssats tiill bromsok för min bil någonstans på nätet. Undrar då om det är kört att göra själv då, kanske det finns universal eller som passar andra bilar.
Infon jag hittar om den är:

Bromsok
Diameter [mm]34
Materialaluminium
Utbytesdel
Last edited by wallejr on 15 Apr 2012, 14:05, edited 1 time in total.
Patrik Wahlqvist
Tony
Forumpolis

Re: Repsats bromsok Scenic II 1.6 -05

Post by Tony »

Skruva in kolven, kolla om tätningen är hel runt kolven innan du köper något.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
wallejr

Post by wallejr »

Jag ville vara mer förutseende än så. Verktyg för att skruva kolven har jag tillgång till.

skulle vara tråkigt om man skruvar bort det först och sen inser att det behövs nya tätningar
Patrik Wahlqvist
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Tror inte den är trasig,skulle vara om någon förstört den. Är inget stort jobb att skruva in kolven och göra om det om något är trasigt, så hade iaf jag gjort. Dom behöver motioneras lite,då dom rör sig så lite.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lalo59

Post by Lalo59 »

Tony wrote:Tror inte den är trasig,skulle vara om någon förstört den. Är inget stort jobb att skruva in kolven och göra om det om något är trasigt, så hade iaf jag gjort. Dom behöver motioneras lite,då dom rör sig så lite.
Hej

En kille på mitt jobb sa att man kan om man orkar borra ett smörjhål uppe vid bromsoket och trycka in marinfett som håller salt och vatten borta.

Man skulle ta och borra ett litet hål på ca 2 - 3 mm och trycka in fett så det kommer ut vid packningarna som ska skydda själva bromsoket från föroreningar........

Lycka till.

PS - Enligt min vän så ska det finnas en massa trix på nätet som gör det mindre underhållande att behöva riva ner och byta ett bromsok eller flera vid ständiga haverier.......

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply