Inredning 12L-73

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mats12tl

Inredning 12L-73

Post by mats12tl »

Jag har en trevlig R12 TL enägarbil från -73 med svarta tygstolar i ett snyggt, men ömtåligt material. Tyget börjar nu bli "uttorkat" och har börjat spricka på flera ställen trots att det inte är speciellt slitet.

Är det någon som vet var man kan hitta nytt tyg eller komplett felfri inredning? Eller en tidsriktig överdragsklädsel.

Jag vill behålla originalutförandet med låga ryggstöd.

//Mats
R12-Kent

Re: Inredning 12L-73

Post by R12-Kent »

Jag har samma problem i en av mina 12or, men visst det går att klä om stolarna hos en sadelamakare men det är nog ganska så dyrt. Det enklaste är nog att försöka få tag på en tidsenlig överdragsklädsel. Har du en ruskig tur så kan du hitta en bil med felfri inredning och ta den men den är fortfarande ca 35år gammal och tyget lär vara ganska så uttorkat.

Förr fanns det svenska tillverkare av överdragsklädslar tex Artex tror jag de hette, jag var inne på att fråga vad de skulle ha för att fixa en klädsel som passade i 12an, men jag fick aldrig tummen ur.

Nu har jag klädsel på framstolarna i samma färg som orginalet men passformen och utseendet kan diskuteras. Men det ser bättre ut än trasiga stolar.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Post Reply