Scenic 2002 elproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MonicaOB

Scenic 2002 elproblem

Post by MonicaOB »

Finns det någon vänlig själ här som har ett kopplingsschema och som är villig att dela med sig av det?Jag har lite elektriska problem :cry:
Kan någon scanna och skicka?
Tackar på förhand :wink:
Monica Olsson Bäck
Tony
Forumpolis

Re: Scenic 2002 elproblem

Post by Tony »

MonicaOB wrote:Finns det någon vänlig själ här som har ett kopplingsschema och som är villig att dela med sig av det?Jag har lite elektriska problem :cry:
Kan någon scanna och skicka?
Tackar på förhand :wink:
Det är lite mer komplicerat än så, ett elschema är en jäkla massa sidor, vad är problemet??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
MonicaOB

Post by MonicaOB »

Tack Tony för ditt svar :)
Det är kupéfläkten som spökar och vi måste kunna mäta oss fram vad som är fel. Gubben är elektriker så instrument finns men vi saknar ett schema.

Så det måste vara schema över säkring/relä/fläkt

Hade varit kanon om du kunde få fram det :wink:

Tackar på förhand
Monica Olsson Bäck
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

MonicaOB wrote:Tack Tony för ditt svar :)
Det är kupéfläkten som spökar och vi måste kunna mäta oss fram vad som är fel. Gubben är elektriker så instrument finns men vi saknar ett schema.

Så det måste vara schema över säkring/relä/fläkt

Hade varit kanon om du kunde få fram det :wink:

Tackar på förhand
Och vad är det för fel på fläkten?? går inte alls på bara några hastigheter?? jag skulle tipsa på att byta fläktmotstånd om det inte är gjort.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
MonicaOB

Post by MonicaOB »

Tack för hjälpen men gubben demonterade allt och har hittat felet :lol: och lagat det :lol:
Monica Olsson Bäck
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Och vad var det för fel?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
gzone

Post by gzone »

såg att det fanns en del som har haft problem med kupefläkten.
har själv ett sådant. Från början gick fläkten tills det blev kallt ( typ minus 20) då la den av och förblev så tills det blev varmare ( typ minus 5) då började den fungera igen och funkade felfritt i 2 veckor ungefär. Men sedan blev det kallt igen och då la den av för att sedan inte starta igen.
När man trycker på knapparna för att starta fläkten ( har inga vred bara knappar)
så hör man hur något klickar till (typ som ett relä eller nått) men det händer inget sedan. Någon som vet vad som är felet?
Har en scenic 05
Mikael Göransson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Forumpolisen: denna tråd bör delas så att gzones inlägg börjar en ny tråd.

gzone: Jag tror inte att ditt problem är samma som TS (trådskaparen). I ditt fall så tror jag det är problem med dräneringen från fläkten. Vid kallt väder så blir det mycket fukt i kupén som kondenseras. Om den inte kan ledas bort verkar det som att fläkt eller lager står delvis i fruset vatten.

Jag har exakt samma problem som du på min Laguna II, mycket irriterande. Första strulet var i fjol då den inte startade då det var -18. I år satt den fast redan vid -6 som varmast. Dock har det fungerat vid lägre temperaturer ibland (-12).

Lösningen heter värme (och så småningom rensning av dräneringen). Hjälper inte rensning av dräneringen (var den nu kommer ut under bilen?) så kan det vara fettet i fläktlagren som ställer till det. Eftersom fläkten är elektroniskt styrd så kan man inte ge maxström direkt varför minsta motstånd i fläkten håller fläkten stilla.

Någon som har en idé till lösning?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Det här bekymret med fläkten är intressant. Idag var det -17 C och fläkten gick hur bra som helst. Skälet är antagligen att jag körde en längre körning (>20min) för 36 timmar sedan i någon minusgrad och att fukten därmed försvunnit. För mig är det annars mycket kortkörningar och det blir en hel del fukt som aldrig hinner ventileras bort.

Vet någon var dräneringen från fläktpaketet tittar ut på Laguna II?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply