Bilbältessträckare utlösta under färd

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Leifjohan

Bilbältessträckare utlösta under färd

Post by Leifjohan »

Jag är ägare av en Renault Megane 1.6 V -2000.
Råkade ut för en obehaglig incident häromdagen då bägge bilbältessträckarna utan förvarning exploderade under färd.Bilen fylldes av krutrök och jag fick tvärbromsa och kasta mig ut.Bilen har aldrig varit kolliderad.På Biliaverkstaden Haga Norra konstaterades att den sk "deltasäcken"löst ut.Rep.kostnad beräknad till c:a 15.000 SEK vilket innebär att bilen sannolikt måste skrotas. Jag är dock tacksam att jag inte hade barn i bilen och att krockkudden inte löste ut. I så fall hade jag sannolikt inte kunnat skriva det här meddelandet.
Min fråga: Eftersom Renault Nordic inte anser sig ha med ärendet att göra ställer jag frågan om någon annan har råkat ut för något liknande och om det finns ideer om hur ett sådant ärende kan utredas?
Dennis
Forumpolis

Re: Bilbältessträckare utlösta under färd

Post by Dennis »

Klippan Autoliv som är tillverkare av pyroteknikutrustningen har till och från haft liknande problem i alla möjliga fordon.
Man byter ut de felaktiga komponenterna men din bil är ju 12år gammal så att någon annan än du skall betala hela kalaset är inte att tänka på.
Lite hjälp kan du väl få av försäkringen, om du har ngn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply