Handbroms tar för högt, Renault Clio 98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
swiftaxe

Handbroms tar för högt, Renault Clio 98

Post by swiftaxe »

Har nyligen bytt bromsbackar bak. När jag hade bytt backarna betedde sig bromsen och handbromsen annorlunda. Fotbromsen tar mycket längre ner och är inte alls lika stum som den var tidigare. Handbromsen tar nu på tok för högt. Fick avslag på besiktningen på handbromsens bromsverkan och rörelsereserv.

Vad tror ni är orsaken. Man säger dels att det bara är att spänna. Vardå? Dels säger man att det är själ isters de bromsar så man borde inte ge sig på vajrarna utan fixa rotproblemet.

Eftersom det uppstod när jag bytte bromsbackarna undrar jag om dåt är något som ska spännas i självaste trumman där backarna sitter. Sitter ju en skruv/muttergrej där som man kan skruva på. Vad säger ni?
Ska besikta innan jul så jag har lite panik här XD
Alexander Dahlberg
swiftaxe

Re: Handbroms tar för högt, Renault Clio 98

Post by swiftaxe »

Det är en trumbroms bak, men det förstod man väl av texten ovan.
Såg i besiktningsprotokollet att bromsverkan var 07 bak. De sa dock inget om fotbromsen, bara handbromsen fick anmärkning
Alexander Dahlberg
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Re: Handbroms tar för högt, Renault Clio 98

Post by Göte J »

När du bytte bromsbackarna, satte du då tillbaka den "gängade skruven med tillbehör", som satt mellan bromsbackarna, som de satt tidigare ? Det är nämnligen självjusteringen!
Den fungerar så att när du drar i handbromsen kommer självjusteringen gängas ut ett hack om spelet är för stort.
Så prova nu att trycka på fotbromsen och dra handbromsen femtioelva gånger. Då ska spelet försvinna! Eventuellt kommer du åt att med en mejsel vrida ut självjusteringen hack för hack.
// Göte J
Post Reply