Startproblem Laguna -97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Silverback

Startproblem Laguna -97

Post by Silverback »

Jag har problem med min Laguna -97. Bilen startar inte alls ibland. När man vrider på nyckeln är bilen död och huvudlyktorna släckt. Lösningen blir att knuffa igång bilen. Vid flera tillfällen har dock huvudlyktorna plötsligt börja lysa när vi knuffat runt bilen (med nyckeln i läge II) Då har det bara varit att vrida på nyckeln och starta.

Samtidigt som detta problem uppstod har ett relä på vänster sida börjat "leva om" vid färd vid några tillfällen. DÅ har huvudlyktorna också slocknat - för att tändas igen när reläet tystnat.

Jag har lämnat in bilen på verkstad vid två tillfällen, men de har inte kunnat lösa problemet eftersom bilen vid dessa tillfällen startat och mätningar varit svår att utföra.

Vad tror ni?
Mattias Nordhamn
Tony
Forumpolis

Re: Startproblem Laguna -97

Post by Tony »

Silverback wrote:Jag har problem med min Laguna -97. Bilen startar inte alls ibland. När man vrider på nyckeln är bilen död och huvudlyktorna släckt. Lösningen blir att knuffa igång bilen. Vid flera tillfällen har dock huvudlyktorna plötsligt börja lysa när vi knuffat runt bilen (med nyckeln i läge II) Då har det bara varit att vrida på nyckeln och starta.

Samtidigt som detta problem uppstod har ett relä på vänster sida börjat "leva om" vid färd vid några tillfällen. DÅ har huvudlyktorna också slocknat - för att tändas igen när reläet tystnat.

Jag har lämnat in bilen på verkstad vid två tillfällen, men de har inte kunnat lösa problemet eftersom bilen vid dessa tillfällen startat och mätningar varit svår att utföra.

Vad tror ni?
låter som dålig kontakt på batteripoler eller dålig jord till motorn
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Silverback

Post by Silverback »

Jag har tagit lös batterikabelskorna och kollat men inte tyckt att det varit något fel där. Men jag får väl prova med det återigen
Mattias Nordhamn
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

När Tony talar om dålig jiord till motorn syftar han på den jordfläta som sitter mellan motor/väellåda och chassiet på vänstersidan, undertill.
Enklast kollar du genom att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och motorblocket när felet är framme. Försvinner felet direkt, ja då får du krypa under och lossa jordstrumpan i bägge ändar och göra rent innan man drar fast den igen.
Är man lat (som jag) kan man sätta en ny jordfläta mellan chassiet och en växellåpdsbult på ovansidan.
// Göte J
Silverback

Post by Silverback »

Alldeles nyss uppenbarade sig problemet återigen och då provade jag att sätta en startkabel mellan kabelskon på minus och jorden på motorn. Men felet försvann inte med denna åtgärd. Jag är mer inne på att ett relä kan vara boven för innan felet nu uppkom levde ett relä på vänstersidan om en hel del.

Vi drog igång bilen och det var som vanligt inga problem men efter att bilen startat så klickade reläet återkommande och lysena släcktes under färd, för att sedan tändas igen.

Så har det varit i princip varje gång innan felet kommit upp

Tips någon?
Mattias Nordhamn
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Byt reläet?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991