Renault Laguna -94, motorn slocknar vid koppling

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ML_Fin

Renault Laguna -94, motorn slocknar vid koppling

Post by ML_Fin »

Hejsan
Efter att jag fixat mitt förra problem med brusten fördelarkabel har min Laguna I 2.0RT bestämt sig för att slockna vid tomgång och mera specifikt då man trampar kopplingen i botten, t.ex. då man bromsar innan ett rödljus.

Symptom:
-När man trampar kopplingen i botten vid körning sjunker varvtalet (naturligtvis) men det sjunker ändå ner till 0, vid ca 500rpm slocknar bilen.

-Bilen går om växellådan (manuell) är i neutral växel, ca 800RPM, emellanåt verkar den vilja slockna men gör det ändå inte.

-Körning annars helt normal, går bra

-Bränsleförbrukning normal ca 7,5l/100km

-Kan ibland skönja en svag bensinlukt då man stannar till inför ett rödljus lr dylikt stopp

Tips, ideer tack. Har Haynes service manual som om jag läser den rätt menar att det inte finns någon tomgångsmotor utan ECUn reglerar tomgången via någon givare??
Mats Liljeroos
Joakim16v

Re: Renault Laguna -94, motorn slocknar vid koppling

Post by Joakim16v »

ECUn reglerar tomgången via tomgångsmotorn. Den kan vara skitig, så att plocka bort den och rengöra är en bra idé.. Kolla även att slangen till map-sensorn är hel och utan sprickor.

Tomgångsmotorn heter på engelska Idle Control Valve eller liknande. Ibland stoppar de in ordet Air någonstans också.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply