Cylinder 3 död

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Moh_megane
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2011, 13:00
Location: linköping

Cylinder 3 död

Post by Moh_megane »

Hej!
En relativt ovan bilägare här, tacksam för alla tips jag kan få.
Nu till problemet,
Cylinder 3 är helt död, provat med att byta tändspolar och tändstift men det har inte hjälpt. Jag vill helst inte tro att det är något inne i motorn, dvs ventiler och dylikt som kräver borttagning av topplock och sådana kostsamma behandlingar, finns det något annat jag kan testa att byta?

Vad har svänghulsgivaren för uppgift? Påverkar den cylinderna på nåt sätt?

Det sitter också kontakter på baksidan av motorn, en för varje cylinder, vad gör de och tror någon att det kan vara den för cylinder 3 som det kan vara fel på?

Vad gör en spridare och var sitter den?

Tacksam för alla tips
Moh_megane
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Cylinder 3 död

Post by Joakim16v »

Kontakterna på baksidan av motorn är nog till spridarna. Spridarna sprutar in bensin i motorn.

Ett kompressionsprov är nog i sin ordning eftersom du redan testat tändspole och tändstift. Då får du dessutom en indikation på om motorn är frisk eller inte i övrigt. Har alla cylindrar ungefär samma kompression så är topplockspackning och ventiler ok.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Moh_megane
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2011, 13:00
Location: linköping

Re: Cylinder 3 död

Post by Moh_megane »

Joakim16v wrote:Kontakterna på baksidan av motorn är nog till spridarna. Spridarna sprutar in bensin i motorn.

Ett kompressionsprov är nog i sin ordning eftersom du redan testat tändspole och tändstift. Då får du dessutom en indikation på om motorn är frisk eller inte i övrigt. Har alla cylindrar ungefär samma kompression så är topplockspackning och ventiler ok.
Tack för ditt svar!
Glömde skriva i förra inlägget att jag lämnade in bilen på rejmes i linköping för att motorn stannade och dog under körning. De kom fram till att det var svänghjulsgivaren som behövde bytas, vilket de också gjorde och det kostade mig 2300kr (inkl. testning och felsökning stog det i specifikationen). Men på vägen hem från verkstaden hände samma sak igen, motorn dog och jag återvände till rejmes. Denna gång kom de fram till att det var map-sensorn som var dålig, jag bytte den och satte dit den gamla svänghjulssgivaren. Nu dör inte motorn längre, som förut, men efter besöket hos rejmes har den börjat hacka och deras tekniker sade att felsökningen hade visat lägre kompression på 3:an. Alltså, kompressionsprovet är gjort men jag har tappat förtroendet för rejems tyvärr och därför vill se om det kan vara något annat, tex. någon givare som ställer till det. Rejmes ljög första gången jag lämnade in, bytte en givare som var hel, dvs de hade inte felsökt, kanske googlat och chansat på svänghjulsgivare ?
Moh_megane
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Cylinder 3 död

Post by Joakim16v »

Om du inte litar på dem kan du ju lämna in till någon annan och be specifikt om ett kompressionsprov. Visar det också på lägre kompression på 3an är det dags att börja riva.
Då lär det vara antingen topp-packning eller brändventil.. Skulle kunna vara dåligt neråt i cylindern också, men det är mindre troligt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Moh_megane
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2011, 13:00
Location: linköping

Re: Cylinder 3 död

Post by Moh_megane »

Joakim16v wrote:Om du inte litar på dem kan du ju lämna in till någon annan och be specifikt om ett kompressionsprov. Visar det också på lägre kompression på 3an är det dags att börja riva.
Då lär det vara antingen topp-packning eller brändventil.. Skulle kunna vara dåligt neråt i cylindern också, men det är mindre troligt.
Har hört att brändventil tar de ca 8000kr för att fixa och om det är det vad som behövs, måste jag kanske börja tänka om det inte är billigare att skrota den, gammal och sliten som den är. Vad tror du de tar för att fixa topp-packningen?

Å andra sidan, det gör inte mig något att köra på 3 cylindrar, men frågan är om bilprovningen har något emot, någon aning om det?
Moh_megane
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Cylinder 3 död

Post by Joakim16v »

Det är mindre jobb att byta en topppackning än att byta en bränd ventil, men jag tycker nästan det låter billigt med 8000:- för det hos en verkstad. Det är dock enligt min mening inte så stor vits i att spekulera i vad det kostar att fixa ett fel som man inte vet vad det är. Bättre att först säkerställa vad som är fel och få en offert på vad det kostar och sedan ta ställning till om det ska lagas eller inte.

Förutom att bilen går som en påse nötter och inte har någon kraft när 25% av motorn har blivit dödvikt så kommer den skicka oförbränt bränsle till avgassystemet som stannar i katten och bränner upp den. Bilen kommer också att ha helknasiga avgasvärden, så bilprovningen kommer reagera. Den kommer bli underkänd så fort den kommer in i hallen om den inte går som den ska.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Cylinder 3 död

Post by Göte J »

Om du inte litar på Reimes så kan du kanske prata med Tornby Bilteknik. Fd reimestekniker som startat egen verkstad! Verkstan ligger inte på Tornby längre utan bara ett stenkast bortom Reimes. Jag har bara anlitat dem två gånger för så där tio år sedan, så jag vet väl inte hur bra de är. Men det är ett alternativ iallafall.
// Göte J
Moh_megane
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2011, 13:00
Location: linköping

Re: Cylinder 3 död

Post by Moh_megane »

Joakim16v wrote:Kontakterna på baksidan av motorn är nog till spridarna. Spridarna sprutar in bensin i motorn.

Ett kompressionsprov är nog i sin ordning eftersom du redan testat tändspole och tändstift. Då får du dessutom en indikation på om motorn är frisk eller inte i övrigt. Har alla cylindrar ungefär samma kompression så är topplockspackning och ventiler ok.
Nu har jag testat allt annat utom kontakterna till spridarna. Hur testar man de?
Ett annat problem som börjat ge sig till känna är att motorn dör ibland när jag bromsar ner och trycker ner kopplingen för att stanna vid tex. rött. De gångerna motorn inte dör går varvräknaren nästan ända ner till noll för att sedan vända upp igen. Om man står bakom bilen och lyssnar så låter bilen som en traktor när den står och går på tomgång. Hoppas dessa symtom känns igen av någon och kanske kan hjälpa mig att få bukt med problemet.
Moh_megane
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Cylinder 3 död

Post by Starbright »

Att bilen låter som en traktor beror säkert på att den bara går på 3 cylindrar.

För att felsöka en kontakt till spridarna får man helt enkelt kolla att ena kabeln har ström och den andra får en jordsignal.. enklast gör man detta med en Noidlight
men egna tillbyggen med en lysdiod går också.

Har du resistansmätt spridarna? ngn som skiljer mycket från dem andra? t.ex tredje :)

Om du nu har gjort ett kompprov hos en verkstad du inte litar på längre. vrf inte ta den till en annan verkstad och låta dem göra ett också.
visar det sig att tredje cylindern har låg komp ja då är det ju där felet är.
Som Joakim16v redan föreslagit!
Johnny Söderström
Moh_megane
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2011, 13:00
Location: linköping

Re: Cylinder 3 död

Post by Moh_megane »

Starbright wrote:Att bilen låter som en traktor beror säkert på att den bara går på 3 cylindrar.

För att felsöka en kontakt till spridarna får man helt enkelt kolla att ena kabeln har ström och den andra får en jordsignal.. enklast gör man detta med en Noidlight
men egna tillbyggen med en lysdiod går också.

Har du resistansmätt spridarna? ngn som skiljer mycket från dem andra? t.ex tredje :)

Om du nu har gjort ett kompprov hos en verkstad du inte litar på längre. vrf inte ta den till en annan verkstad och låta dem göra ett också.
visar det sig att tredje cylindern har låg komp ja då är det ju där felet är.
Som Joakim16v redan föreslagit!
Kan man utifrån hur motorn låter säga om det Är topppackning eller brändventil? Eller finns det något annat sätt man kan utesluta/bekräfta den ena eller andra?
Moh_megane
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Cylinder 3 död

Post by john »

Sen är det helt ok att sätta namn ort på inläggen med :shock:
John Ignell Enviken
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Cylinder 3 död

Post by Alpine Linus »

låter ju som en blåst topplockspackning.

det johan menar är att du enligt forumreglerna skall ha namn och ort i di.n signatur
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Cylinder 3 död

Post by Dennis »

Hur såg kompprovet ut? Vad var lägsta värdet? Ner till ca:4kg komptryck så ska ju motorn gå. Misständer den alltid, kall, varm, tomgång, högre varv, låg belastning, högbelastning, osv??
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Moh_megane
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2011, 13:00
Location: linköping

Re: Cylinder 3 död

Post by Moh_megane »

Dennis wrote:Hur såg kompprovet ut? Vad var lägsta värdet? Ner till ca:4kg komptryck så ska ju motorn gå. Misständer den alltid, kall, varm, tomgång, högre varv, låg belastning, högbelastning, osv??
Misständer nästan aldrig. Hackandet är inte heller så kännbart, bara när motorn går på tomgång och man ställer sig bakom bilen så låter motorn som en traktor, typ tok-tok osv. Ibland händer det dock att motorn dör då man bromsar ner för att stanna. Vrider man på nyckeln så går den igång igen direkt, utan problem. Fick inga exakta data av Rejmes, men som jag skrev tidigare så misstänker jag att de aldrig gjort nån felsökning eller komp.prov, då de hade bytt svänghjulsensorn, fast den var frisk. Map-sensorn var handlagad (limmad) av tidigare ägaren och orsakade det problem som jag lämnade in bilen för. Rejmes förklarade det med att svänghjulsensor brukar vara ett typiskt fel på renault megane och därav bytet, men att jag hade betalat för en felsökning och massa annat hade de ingen vettig förklaring till. För mig verkade det som en chansning eller googling från deras sida. Oseriöst tycker man!

Så, jag vet inte egentligen om kompresionen är verkligen låg i cylinder 3 eller inte. Jag skrev så tidigare för att de på rejmes sade så. Hur tester man kompresionen själv? Tror mig ha sett nån aparat på biltema för det.
Mvh
Mohsen linköping
Moh_megane
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Cylinder 3 död

Post by figgesoft »

biltemas komptest ger en bra indikation

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-151314/

starta motorn och knacka till krock-knappen i motorrummet så bränslet tar slut i slangarna.

Lossa alla tändstift.

droppa en skvätt olja i cylindern och skruva dit komptestaren .
den skruvas i som ett tändstift

kör motorn på starten
anteckna värdet.


upprepa på alla 4.

sen finns där lite åsikter om man ska köra med varm eller kall motor när man komptestar eller med eller utan oljeskvätt - Men för att få en "indikation" så funkar bondemecket ovan.

Namn och ort skrivs in under profil-inställningen här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/ucp ... =signature
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply