Kangoo diesel -01 glödningen hänger sej startar ej nu!
Moderator: Forumpolisen
-
Kangoo diesel -01 glödningen hänger sej startar ej nu!
Har en Renault Kangoo dci 63hk dvs den utan turbo. Den har alltid behövts glödas länge oavsett tempratur ute. Nu senast har den börjat att krångla när motorn e kall. När jag glöder den och sen startar den så "hänger sej" kallstartsannordningen/glödningen när bilen går igång! Spiralsymbolen lyser och bilen svarar ej på gas. Får du stänga av bilen och sedan glöda igen och starta och då funkar den precis som vanligt o svarar på gasen osv. Så här har den vart i ett par månader nu när de har blivit kallare. Det är bara när motorn e kall den beter sej såhär. Men nu igår när jag skulle starta den så starta den inte alls! Hur mycket jag än glödde den så gick den inte igång! Och glödningssymbolen släcker sej inte!
Kan detta vara glödningsrelät som har tackat för kaffet nån tro? Någon som har vart med om liknande får gärna hjälpa mej, vart det sitter och om det är svårt att byta osv för bilen måste nämligen gå på måndag och det finns ett sådant relä här på skroten i närheten! Tacksam för snabbt svar!
Kan detta vara glödningsrelät som har tackat för kaffet nån tro? Någon som har vart med om liknande får gärna hjälpa mej, vart det sitter och om det är svårt att byta osv för bilen måste nämligen gå på måndag och det finns ett sådant relä här på skroten i närheten! Tacksam för snabbt svar!
Jonas Andersson
Re: Kangoo diesel -01 glödningen hänger sej startar ej nu!
Det är inte så att symbolen för glödning är den som indikerar elfel, jag har ingen glödningslampa på min Laguna dci det borde inte du heller ha..kangookylbil wrote:Har en Renault Kangoo dci 63hk dvs den utan turbo. Den har alltid behövts glödas länge oavsett tempratur ute. Nu senast har den börjat att krångla när motorn e kall. När jag glöder den och sen startar den så "hänger sej" kallstartsannordningen/glödningen när bilen går igång! Spiralsymbolen lyser och bilen svarar ej på gas. Får du stänga av bilen och sedan glöda igen och starta och då funkar den precis som vanligt o svarar på gasen osv. Så här har den vart i ett par månader nu när de har blivit kallare. Det är bara när motorn e kall den beter sej såhär. Men nu igår när jag skulle starta den så starta den inte alls! Hur mycket jag än glödde den så gick den inte igång! Och glödningssymbolen släcker sej inte!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Tony wrote:Det är inte så att symbolen för glödning är den som indikerar elfel, jag har ingen glödningslampa på min Laguna dci det borde inte du heller ha..kangookylbil wrote:Har en Renault Kangoo dci 63hk dvs den utan turbo. Den har alltid behövts glödas länge oavsett tempratur ute. Nu senast har den börjat att krångla när motorn e kall. När jag glöder den och sen startar den så "hänger sej" kallstartsannordningen/glödningen när bilen går igång! Spiralsymbolen lyser och bilen svarar ej på gas. Får du stänga av bilen och sedan glöda igen och starta och då funkar den precis som vanligt o svarar på gasen osv. Så här har den vart i ett par månader nu när de har blivit kallare. Det är bara när motorn e kall den beter sej såhär. Men nu igår när jag skulle starta den så starta den inte alls! Hur mycket jag än glödde den så gick den inte igång! Och glödningssymbolen släcker sej inte!
Men det har jag iaf! Undra vart relät sitter någonstans och om det är svårt att byta själv för dem hade ingen tid på verkstaden... :/
btw off topic är du nöjd med din dci laguna? har haft funderingar på att införskaffa en sådan då dem ska gå billigt och får lasta ganska bra! men har hört att det är mycket elfel på dem?
Jonas Andersson
bilen har idag gått 24000 av dom 17000 jag kört har elfelen varit, kabelbrott till backsensor,knappen till bakluckan och 1 ballast till xenon.kangookylbil wrote:Tony wrote:Det är inte så att symbolen för glödning är den som indikerar elfel, jag har ingen glödningslampa på min Laguna dci det borde inte du heller ha..kangookylbil wrote:Har en Renault Kangoo dci 63hk dvs den utan turbo. Den har alltid behövts glödas länge oavsett tempratur ute. Nu senast har den börjat att krångla när motorn e kall. När jag glöder den och sen startar den så "hänger sej" kallstartsannordningen/glödningen när bilen går igång! Spiralsymbolen lyser och bilen svarar ej på gas. Får du stänga av bilen och sedan glöda igen och starta och då funkar den precis som vanligt o svarar på gasen osv. Så här har den vart i ett par månader nu när de har blivit kallare. Det är bara när motorn e kall den beter sej såhär. Men nu igår när jag skulle starta den så starta den inte alls! Hur mycket jag än glödde den så gick den inte igång! Och glödningssymbolen släcker sej inte!
Men det har jag iaf! Undra vart relät sitter någonstans och om det är svårt att byta själv för dem hade ingen tid på verkstaden... :/
btw off topic är du nöjd med din dci laguna? har haft funderingar på att införskaffa en sådan då dem ska gå billigt och får lasta ganska bra! men har hört att det är mycket elfel på dem?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Det är inte kallstartsannordningen/glödningen som strular för dig.
Det sitter en givare som talar om positionen på komponenten som styr bräsleflödet (typ) Denna anordning kärvar och när du startar bilen första gången så känner den av detta och sätter insprutningsfel, när du sedan startar om så funkar allt igen.. så är det ALLA ggr bilen stått en stund. Man kan prova byta magnetventilen eller så blir man tvungen att byta pump.
Ta bilen till en verkstad som kan läsa ut felkoder så ska du se att ngt i stilen med det jag skrivit kommer fram.
har inte superkoll på just detta men har varit med om exakt samma sak.. då vart det byte av pump. (magnetventil räckte inte provade det först)
Det sitter en givare som talar om positionen på komponenten som styr bräsleflödet (typ) Denna anordning kärvar och när du startar bilen första gången så känner den av detta och sätter insprutningsfel, när du sedan startar om så funkar allt igen.. så är det ALLA ggr bilen stått en stund. Man kan prova byta magnetventilen eller så blir man tvungen att byta pump.
Ta bilen till en verkstad som kan läsa ut felkoder så ska du se att ngt i stilen med det jag skrivit kommer fram.
har inte superkoll på just detta men har varit med om exakt samma sak.. då vart det byte av pump. (magnetventil räckte inte provade det först)
Johnny Söderström