misständer + motorlampa blinkar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Donald218

misständer + motorlampa blinkar

Post by Donald218 »

Hej
Har fått problem med min bil (Megane II 1.6 16V) den började misstända idag på väg till jobbet och motorlampan började blinka. När jag undersökte problemet visade sig att ett av tändstiften var väldigt oljigt (övriga 3 såg fina ut). rengjorde tändstiftet och skiftade plats på det oljiga och ett av de övriga för att se om problemet hade försvunnit. Efter att jag gjort detta provkörde jag bilen men samma fel återkom.
Plockade då av de två skiftade tändstiften och kollade dessa igen. Det som tidigare varit oljigt såg bättre ut men det andra hade blivit oljigt istället. Vad kan detta bero på? Dåliga tändstift, dålig tändspole eller något annat.

Tacksam för tips och ideer.

Hälsningar Björn
Björn Jönsson

Renault Megane II 2003
1,6i 16V
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: misständer + motorlampa blinkar

Post by Starbright »

Det är vanligt med falerande tändspolar på den motorn.
Går bilen bra i övrigt? Misständer den hela tiden eller bara då den är kall eller varm? Du provade med att byta t-stift.. prova att skifta tändspolen till en annan cylinder och kika om det t-stiftet blir dåligt där istället. Blir det så så är tändspolen dålig och måste bytas INNAN katalysatorn tar skada av oförbränd bensin som då kommer in i den
Johnny Söderström
Donald218

Re: misständer + motorlampa blinkar

Post by Donald218 »

Hej
Tack för tipset, jag skiftade tändspolen till annan cylinder och felet flyttades med.
Köpte ny tändspole på mekonomen och monterade. Felet försvann.

Tack för hjälpen.

Björn
Björn Jönsson

Renault Megane II 2003
1,6i 16V
Post Reply