glykol+lufta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

glykol+lufta

Post by mike_p »

Hej!
Har en Scenic 1998 som vi bytte toppplockspackning på i våras. Efter det fylldes enbart vatten i kylaren. Nu är den klassiska frågan; Hur är enklast att tömma systemet och vilken glykol ska man använda och framför allt, HUR luftar man systemet effektivast. Som jag ver finns det en luftnippel på slangen som går från termostathuset.
Tacksam för svar.

Mikael//
mikael persson
mwiechert
Posts: 20
Joined: 16 Dec 2010, 18:09
Location: Tibro

Re: glykol+lufta

Post by mwiechert »

Du tömmer enklast systemet genom att lossa på den nedre slangen som går ut från kylaren. Sen fyller du på tills bilen inte orkar ta emot mera, sen startar du bilen och då kommer vätskenivån att sjunka i expansionskärlet allt eftersom, se till att det aldrig blir tomt. Sen efter ett tag när du märker att systemet börjar bli mättat öppnar du luftpluggen (som du lokaliserat) och då kommer det förmodligen börja bubbla ut lite vatten. Se till att expansionskärlet aldrig blir tomt bara!

Sen kan du gasa lite försiktigt, förmodligen kommer det komma ut både luft och vätska. Ditt mål är att när du gasar ska det liksom spruta upp enbart vätska från luftpluggen. (Bokstavligt spruta) Du kommer märka vad jag menar. När det händer borde det inte vara någon luft kvar!

Sen ser du till att nivån i expansionskärlet är okej innan du börjar köra, och ha även koll på nivån efter ett par mil, det kan faktiskt sjunka ändå, och då behöver du bara fylla upp till max i kärlet igen, och ha koll på det.

Hoppas det hjälpte dig, annars är det bara att höra av dig igen!
Marcus Wiechert
Post Reply