Hur kommer jag åt säkringsboxen i motorutrymmet?? Megane II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
marre_knight
Posts: 4
Joined: 25 Jul 2010, 20:20
Location: Örnsköldsvik

Hur kommer jag åt säkringsboxen i motorutrymmet?? Megane II

Post by marre_knight »

Som rubriken lyder, hur gör man?? Megane 2,0 16V -07

Jag har tagit bort batteriet och den övre täckkåpan (som täcker vänster sida av säkringshållaren.

Sen är går jag bet! man ser säkringarna, men det sitter någon slags modul ovanför vilket gör att man inte kommer åt dem.

Har ett elfel där parkering vä fr/bk är släkt, mittkonsoll mörk samt att instrumentbelysning inte går att ställa, och måste därför kolla säkringarna där.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Hur kommer jag åt säkringsboxen i motorutrymmet?? Megane

Post by Starbright »

Fortsätt med att ta bort batterifacket eller åtminstånde flytta på det en aning. Sedan så lossar du på 13 mm muttern till +matningen på säkringsboxen. locket över säkringsboxen går ej att ta bort (utan våld) utan man tar ut den från sidan.
Om du har en ganska lång näbbtång så kan man komma åt att byta säkring med den, men det e lite bökigt.
Du har helt rätt i att säkringen till vä p-ljus och övriga komponenter som inte fungerar sitter i säkringsboxen i motorutrymmet, har haft exakt samma fel tidigare på en bil. Säkring nr 2 i raden med 9 säkringar (7,5A) går till alla funktioner du beskrev.

Lycka till och tala gärna om hur det gick! :)
Johnny Söderström
marre_knight
Posts: 4
Joined: 25 Jul 2010, 20:20
Location: Örnsköldsvik

Re: Hur kommer jag åt säkringsboxen i motorutrymmet?? Megane

Post by marre_knight »

NU har jag bytt den )"#¤=/% säkringen!

Kan först och främst säga att jag konstaterat vad en fransk bil handlar om.. Detta var den mest invecklade säkring jag bytt, med bred marginal.

Hur som helst. Jag tänkte berätta lite hur jag gjorde för att hjälpa andra vilsna, när jag själv inte hittade någon bra info om detta.

Absolut enklast är att följa ett schema för att motera bort luftfilterboxen, då detta måste göras om man vill kunna komma åt samtliga säkringar. Beskrivning på detta hittar du här:

http://www.knfilters.com/instructions/5 ... 1_inst.pdf

Följ denna till punkt 19. (ett tips är dock att ta bort kåpa för säkringsbox samt lossar plusmatning med 10mm till säkringarna FÖRE du börjar, då du kan flexa kablarna mer)

Själv tog jag inte bort styrboxen utan vek den åt sidan. Över lag tog jag bort så få kablar som möjligt.

Luftboxen trilskades lite, eller rättare sagt röret som leder luften till den. På höger vänster sida sitter röret på Fig.#15, men på höger sida sitter det även en box. Denna tar du underifrån först och bänder loss från två gummifästen, sen lossar du från förgreningen. Stumpen som blir kvar i anslutning till luftfiltret får man vrida och benda för att få loss. Ett tips är att ta bort gummianslutningarna från luftfiltret då de tar plats. Detta är lite lurigt och det är än lurigare att få tillbaka!

När du fått bort allt går du på själva säkringsboxen igen. Börja med att skruva bort 10mm skruven till plusmatningen. Om länken funkar så ser du en pil till ett slags clips som håller säkringshållaren på andra sidan. Clips Säkringarnas placering

Lossa sedan de två övre kontakterna. Den vita genom att dra i plastfliken på sidan. Bänd inte!

Nu drar du boxen uppåt, utåt. Notera plastkanten över de större säkringarna som sitter nedtill.

När du fått ut säkringsboxenBild sitter det en plastkåpa runt om. Den lossas enkelt genom två fästen på var dera sida med hjälp av en skruvmejsel.

Nu är säkringarna framme och du kan börja mäta! Bild

Idiotiskt att man kan sätta såna här typer av säkringar såhär, men men. Tur de är bra komfort i bilen iaf! :wink:
Post Reply