Topplockspackning och värmepaket Renault Laguna -97 bilder
Moderator: Forumpolisen
Topplockspackning och värmepaket Renault Laguna -97 bilder
Hej. Jag ska byta topplocks packning på min Renault Laguna 1.8 RT -97. Är det någon som har några tips vad jag ska tänka på? Jag har nya bultar. Är de någon som vet momentkraften bultarna ska dras med?.
Sedan så måste jag ta ut värmepaketet. Hur får jag lättast ut värmepaketet? Att bemärka så sitter plastkopplingen före torpedväggen totalt fast. jag har provat allt och den kommer inte lös. Så jag måste ta och kapa av den och köpa en bättre begangnad på skroten. Är det mycket som ska skruvas ner i kupen för att få ut hela värmepaketet och vart ska man börja?.
Sedan så måste jag ta ut värmepaketet. Hur får jag lättast ut värmepaketet? Att bemärka så sitter plastkopplingen före torpedväggen totalt fast. jag har provat allt och den kommer inte lös. Så jag måste ta och kapa av den och köpa en bättre begangnad på skroten. Är det mycket som ska skruvas ner i kupen för att få ut hela värmepaketet och vart ska man börja?.
Last edited by Erikerik on 08 Sep 2011, 10:22, edited 2 times in total.
Erik ERIK
Re: Topplockspackning och värmepaket Renault Laguna -97
Åtdragningsförfarandet brukar stå på förpackningen till topplockspackningen, det är både moment och vinkeldragning.Erikerik wrote:Hej. Jag ska byta topplocks packning på min Renault Laguna 1.8 RT -97. Är det någon som har några tips vad jag ska tänka på? Jag har nya bultar. Är de någon som vet momentkraften bultarna ska dras med?.
Är du helt 100 på att du gör rätt när du försöker ta isär plastkopplingen??
Eftersom det sitter en instrumentpanel i vägen för värmepaketet så antar jag att man måste ta bort den först. lycka till..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Värmepaket. Låssa rören på värmepacketet. Låssa skruvarna till luckan vid värmepacketet. Drag ut det, ev tryck ner gaspedalen lite om den är i vägen.
Men du måste få lös på en fästskruv i motorrummet vid ingången genom torpedväggen för att få rören lite rörligare. Låssa slangarna i motorrummet och blås med tryckluft så slipper du spillet inne i bilen.
Jag har inte råkat på en enda Safrane eller Laguna (de har samma) som slangkopplingen INTE släppt på.
Men du måste få lös på en fästskruv i motorrummet vid ingången genom torpedväggen för att få rören lite rörligare. Låssa slangarna i motorrummet och blås med tryckluft så slipper du spillet inne i bilen.
Jag har inte råkat på en enda Safrane eller Laguna (de har samma) som slangkopplingen INTE släppt på.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis wrote:Värmepaket. Låssa rören på värmepacketet. Låssa skruvarna till luckan vid värmepacketet. Drag ut det, ev tryck ner gaspedalen lite om den är i vägen.
på den här slangkopplingen har jag verkligen provat precis allt. den är helt fast. anledningen till att jag måste ta ut värmepaketet är att jag skulle ta lös slangkopplingen så tog jag i så sprack röret innanför torpedväggen är rören delade så att man bara kan byta röret som går från värmepaketet i kupen till torpedväggen?. de kommer ut vatten där så jag måste köpa bättre begangat.
Erik ERIK
Tony wrote:Åtdragningsförfarandet brukar stå på förpackningen till topplockspackningen, det är både moment och vinkeldragning.Erikerik wrote:Hej. Jag ska byta topplocks packning på min Renault Laguna 1.8 RT -97. Är det någon som har några tips vad jag ska tänka på? Jag har nya bultar. Är de någon som vet momentkraften bultarna ska dras med?.
Är du helt 100 på att du gör rätt när du försöker ta isär plastkopplingen??
Eftersom det sitter en instrumentpanel i vägen för värmepaketet så antar jag att man måste ta bort den först. lycka till..
Nää det står inget åtdragningförfarande på förpackningen. köpte från england.. är det någon som har någon länk till åtragning och momentkraft?
joo jag är helt säker på att jag gör rätt när jag ska få lös plastkopplingen. den har väl suttit där sen -97. och den vill inte lossna på något sätt.
Erik ERIK