Elfel renault 5? "Löst"
Moderator: Forumpolisen
Elfel renault 5? "Löst"
Hej.
Efter att ha bytt generator i min Renault 5 TXE har jag nu fått ett skumt (orelaterat) problem.
När jag var runt och pillade i motorutrymmet vid bytet såg jag att en snabbkontakt precis bakom vänstra strålkastaren inte satt i ordentligt. Sagt och gjort så tryckte jag i kontakten så att det sa klick och helt plötsligt kunde jag inte stänga av motorn.... Är kontakten i lyser halvljus, positionsljus och lite lampor på instrumentbrädan även när nyckeln inte är i tändningen. Jag kan starta motorn men inte stänga av den, måste dra isär kontakten för att den ska stänga av.
Tar jag isär kontakten lyser inte helljusen och vissa lampor på instrumentbrädan, fläktar, radio och annat funkar men startmotorn går inte igång. För att lämna bilen måste jag altså ta isär kontakterna.
Sjukt skumt problem, jag tror inte att det har något med den nyinsatta generatorn att göra, kopplar jag ur kablarna från laddningsreläet så ändrar det ingenting.
Någon som har en bra ide om var felet kan ligga? Om någon ropar typ "NORDTEL" får ni gärna förlikats lite mer vad ni menar med det.
Tack på förhand!
Efter att ha bytt generator i min Renault 5 TXE har jag nu fått ett skumt (orelaterat) problem.
När jag var runt och pillade i motorutrymmet vid bytet såg jag att en snabbkontakt precis bakom vänstra strålkastaren inte satt i ordentligt. Sagt och gjort så tryckte jag i kontakten så att det sa klick och helt plötsligt kunde jag inte stänga av motorn.... Är kontakten i lyser halvljus, positionsljus och lite lampor på instrumentbrädan även när nyckeln inte är i tändningen. Jag kan starta motorn men inte stänga av den, måste dra isär kontakten för att den ska stänga av.
Tar jag isär kontakten lyser inte helljusen och vissa lampor på instrumentbrädan, fläktar, radio och annat funkar men startmotorn går inte igång. För att lämna bilen måste jag altså ta isär kontakterna.
Sjukt skumt problem, jag tror inte att det har något med den nyinsatta generatorn att göra, kopplar jag ur kablarna från laddningsreläet så ändrar det ingenting.
Någon som har en bra ide om var felet kan ligga? Om någon ropar typ "NORDTEL" får ni gärna förlikats lite mer vad ni menar med det.
Tack på förhand!
Martin Sundwall
Re: Elfel renault 5?
Sitter inte felet i det kontaktstycket då ? Att det bara har ärjat mycket när det sitter bakom lycktan ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Elfel renault 5?
Kanske det? Jag är inte helt haj på bilel men kan en örnar kontakt göra att allt fortsätter att funka trots att tändningen är av?Robin wrote:Sitter inte felet i det kontaktstycket då ? Att det bara har ärjat mycket när det sitter bakom lycktan ?
Hur fixar jag det i så fall bäst? Byta kontakten eller kan jag rengöra den på något sätt?
Martin Sundwall
Re: Elfel renault 5?
var lätt det klick när du stoppade i kontakten?? låter som du har kortis och strömmen går fel väg, inte lätt att förklara var ett sånt fel sitter, du behöver kontakta någon kunnig som kan hjälpa dig, leta elfel på internet är nog i det närmsta omöjligt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Elfel renault 5?
Det var altså "klick" som i att snabbkopplingen inte suttit i ordentligt och att den klickade till när den gick ihop och låste sig vid lite tryck.Tony wrote:var lätt det klick när du stoppade i kontakten?? låter som du har kortis och strömmen går fel väg, inte lätt att förklara var ett sånt fel sitter, du behöver kontakta någon kunnig som kan hjälpa dig, leta elfel på internet är nog i det närmsta omöjligt.
Martin Sundwall
Re: Elfel renault 5?
Felet är nu hittat! Jordkabeln som går mellan generatorn och varningslampan på instrumentpanelen hade ström i sig av någon anledning. Kopplade jag ur den så funkar allt som det ska (utom varningslampan). Varför den leder ström är oklart men jag drar om den så slipper jag felsöka en 22 år gammal kabel....
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
Martin Sundwall