megane II 2004, kupéfläkt dōd
Moderator: Forumpolisen
megane II 2004, kupéfläkt dōd
hej
Jag upptäckte idag att min kupéfläkt inte fungerar längre, det kommer ingen luft in i kupen från något av lägena. Fläktmotorn verkar helt död, har kollat säkringarna och de är OK. Fläkten som sitter bakom kylflänsen I motorrummet går som den ska men det är väl knappast den som ska orsaka luftflödet in I kupén eller?
AC verkar funka OK for det kommer kalluft (kallare än vanlig luft) in när jag kör.
Läste I forumet att det man bero på olika saker:
-kolet I fläkten slut
-bränt motstånd/transistor
Någon som har någon idé om vad göra, man man fix a själv seller lämna in? Jag är ganska händig men had ingen amperemeter eller andra bra verktyg...
mvh Fredrik
Jag upptäckte idag att min kupéfläkt inte fungerar längre, det kommer ingen luft in i kupen från något av lägena. Fläktmotorn verkar helt död, har kollat säkringarna och de är OK. Fläkten som sitter bakom kylflänsen I motorrummet går som den ska men det är väl knappast den som ska orsaka luftflödet in I kupén eller?
AC verkar funka OK for det kommer kalluft (kallare än vanlig luft) in när jag kör.
Läste I forumet att det man bero på olika saker:
-kolet I fläkten slut
-bränt motstånd/transistor
Någon som har någon idé om vad göra, man man fix a själv seller lämna in? Jag är ganska händig men had ingen amperemeter eller andra bra verktyg...
mvh Fredrik
fredrik engdahl
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: megane II 2004, kupéfläkt dōd
Troligen fläktmotståndet (eg. Termosäkring) som gått sönder. Vet inte exakt var det sitter på din modell. Kolla om Autofrance har delen, annars blir det den lokala renaultshopen som du får kolla med.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tycker den borde funka på högsta läget då eftersom inget motstånd används vid full hastighet..men kan ju vara det iafStymie wrote:Troligen fläktmotståndet (eg. Termosäkring) som gått sönder. Vet inte exakt var det sitter på din modell. Kolla om Autofrance har delen, annars blir det den lokala renaultshopen som du får kolla med.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Fläkten blir heldöd på megII när fläktmotståndet, eller igentligen effektsteg till varvtalsreglering går sönder.Tony wrote:Tycker den borde funka på högsta läget då eftersom inget motstånd används vid full hastighet..men kan ju vara det iafStymie wrote:Troligen fläktmotståndet (eg. Termosäkring) som gått sönder. Vet inte exakt var det sitter på din modell. Kolla om Autofrance har delen, annars blir det den lokala renaultshopen som du får kolla med.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
åfan låter som ett väldigt troligt fel dåDennis wrote:Fläkten blir heldöd på megII när fläktmotståndet, eller igentligen effektsteg till varvtalsreglering går sönder.Tony wrote:Tycker den borde funka på högsta läget då eftersom inget motstånd används vid full hastighet..men kan ju vara det iafStymie wrote:Troligen fläktmotståndet (eg. Termosäkring) som gått sönder. Vet inte exakt var det sitter på din modell. Kolla om Autofrance har delen, annars blir det den lokala renaultshopen som du får kolla med.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
tackar för era svar! Det blir nog att kolla med närmaste renault-verkstad då.
...eller är det någon som vet hur man enklast kommer åt motståndet så man kan fixa det själv?
mvh
Fredrik
...eller är det någon som vet hur man enklast kommer åt motståndet så man kan fixa det själv?
mvh
Fredrik
fredrik engdahl