Scenic ?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Scenic ?

Post by missnöjd »

Har en Renault Scenic 2.0 L -04 (min fru står som ägare) första året på den nya, lite "kantigare" modellen och jag/vi gillar verkligen komforten/lastutrymmet/Köregenskaperna på den modellem men...

Vi har haft MASSOR av problem (utöver normalt slitage) på den bilen.

-fönsterhissarna ha pajjat två ggr (första gången på båda sidor fram men då fick vi ut det på garantin) men nu har passagerarsidan pajjat igen och det skulle kosta 5.500 att laga på volvo/renault

- Vattenpumpen pajjat

- Hela fläktpaketet rasade/brände men det fick vi, efter MYCKET TJAT ut bpå brandförsäkringen

- Instrumentet glappar/slocknar (och hoppar godtyckligt upp i km sträcka)

- Mekaniken till ena vindrutetorkaren pajjat (kostade 2.500 att laga)

- Fick lämna in bilen för att justera fel på den automatiska handbromsen (dock kostnadsfritt)

-Centrallåset pajjade (lagedes dock kostnadsfritt efter mycket "tajat"

Allt detta mellan -09 -10 när bilen var 5-6 år

Har pratat med flera ägare till just 2.0L -04 or och de har haft ung. samma problem.


Nu undrar jag om andra/senare årsmodeller av Scenic är bättre (dvs - vågar man chansa på en ny/är det nån ide att byta) ?
Ingemar Johansson
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Scenic ?

Post by linkan62 »

Tråkigt att du fått många problem med din scenic. Det är ju annars en mycket trevlig bil med hög komfort, hög säkerhet o högt rostskydd. Viktiga egenskaper anser jag!

Tyvärr är det så att den första bilmodellen oftast brukar vara behäftad med allehanda barnsjukdomar. Egentligen så är en bilmodell aldrig så bra som när man lägger ner den...då har man oftast åtgärdat alla fel och funkar oftast mycket bra. När de det gäller scenic II så har jag hört att från 06 så är det sällan fel. (Du har ju första årsmodellen) sista årsmodellen kom ju 09 till förmån för helt nya scenic III 2010. Tror att du inte behöver vara rädd för att byta upp dig, dessutom så sjunker priserna oftast när det kommer ut en ny modell så jag tror att det är köpläge för en scenic 06 t.o.m 09 Du får mycket bil för pengarna!!! :racesmile:
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: Scenic ?

Post by missnöjd »

linkan62 wrote:Tråkigt att du fått många problem med din scenic. Det är ju annars en mycket trevlig bil med hög komfort, hög säkerhet o högt rostskydd. Viktiga egenskaper anser jag!

Tyvärr är det så att den första bilmodellen oftast brukar vara behäftad med allehanda barnsjukdomar. Egentligen så är en bilmodell aldrig så bra som när man lägger ner den...då har man oftast åtgärdat alla fel och funkar oftast mycket bra. När de det gäller scenic II så har jag hört att från 06 så är det sällan fel. (Du har ju första årsmodellen) sista årsmodellen kom ju 09 till förmån för helt nya scenic III 2010. Tror att du inte behöver vara rädd för att byta upp dig, dessutom så sjunker priserna oftast när det kommer ut en ny modell så jag tror att det är köpläge för en scenic 06 t.o.m 09 Du får mycket bil för pengarna!!! :racesmile:

Tackar för svar och engagemang.

Gillar som sagt oxå modellens komfort men skall jag byta så gäller det ju förståss att jag får hyfsat för min i inbyte ;-)
Ingemar Johansson
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Scenic ?

Post by linkan62 »

Ska du få hyfsat för bilen gäller det nog att sälja privat på blocket el dyl. Går man till handlare får man betala för det...
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: Scenic ?

Post by missnöjd »

Hej igen.

Efter att ha varit i kontakt med Renaut Sverige och Nordic ang. hjälp med vår problemfyllda Scenic2.0L 2004 så känns det väl snarast som - ALDRIG MER RENAULT

Skulle till och med förlora på att utnyttja Renaults "30.000 skrotningspremie" eftersom vi har 36.000 kvar att betala enl köpeplan.

TRIST!
Ingemar Johansson
Post Reply