trafic går ojämt när den blir varm.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
saabv4

trafic går ojämt när den blir varm.

Post by saabv4 »

hej har problem men en trafic -05, bilen går som en klocka tills den börjar komma upp i temperatur, den går ojämt på alla cylindrar då, enda felkod jag får är p0300 "misständning på någon cylinder"

avgasmätaren sägen lambda 0,9 och ganska högt co värde
Linus Grane
Tony
Forumpolis

Re: trafic går ojämt när den blir varm.

Post by Tony »

saabv4 wrote:hej har problem men en trafic -05, bilen går som en klocka tills den börjar komma upp i temperatur, den går ojämt på alla cylindrar då, enda felkod jag får är p0300 "misständning på någon cylinder"

avgasmätaren sägen lambda 0,9 och ganska högt co värde
Hur vet du att det är alla cylindrar som går ojämt ?? tändspole dom brukar inte gilla värme och bli gladare av att det blir svalare..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
saabv4

Post by saabv4 »

kopplar jag ur en spole i taget så märks ingen tydlig skillnad iaf motorn dör/håller på att då oavsett vilken jag drar ur... visserligen dör den om jag kopplar ur cyl 2 eller 3 men den dör inte lika lätt på 1 o 4 :|
Linus Grane
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Man får absolut inte koppla ur lågspänningskablen under drift. Rätt förfarande är att man lossar samtliga fästskruvar och sedan sakta lyfter en spole i sänder och lyssnar om gnistan hoppar över till tändstiftet. man bör inte heller lyfta så långt att gnistan slutar att hoppa. Max lyft ca:20 mm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply