Laguna 2.0t -04 märkliga problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jocke_lkpg

Laguna 2.0t -04 märkliga problem

Post by Jocke_lkpg »

Hej på er.

Är precis hemkommen efter en veckas semester på Kreta, En vecka på kreta innebär även en långtidsparkerad bil i en vecka.

När jag startade och körde ut bilen från långtidsparkeringen så gick den som vanligt.
Ganska omgående när jag kommit ut på stora vägen så började Service samt antispinnlampan lysa med fast sken. Straxt därefter blinkar även lampan med varning för automatlådan samt att bilen helt plötsligt blev orkeslös.

kör av direkt vid kommande avfart och testar bilen lite på en parkering, den är riktigt riktigt orkeslös och går bluddrigt de första 1000rpm när man varvar upp.

Startar om bilen ett par gånger och orken börjar komma tillbaka, men antispinn och service lyser fortfarande.

Åker genast till Volvo i Kalmar (6 min åktur) där jag hade för avsikt att lämna in den och ta en hyrbil. Gick ut i bilen för att ringa försäkringsbolaget och testar att starta.

Döm om min förvåning när allt ser normalt ut och den går helt normalt.
Kör på gatan framför Volvo en sisådär 18 gånger och bilen går fortfarande som den ska.

Åker då hemåt och bilen går precis som den ska utan lustiga lampor i ca 13mil då det börjar med samma symptom igen, dock inte lampan för automatlådan utan nu den under, tror jag läste det har med avgasrening att göra, den börjar blinka och bilen blir åter orkeslös.

startar om ett par gånger utan skillnad. kör en liten sväng till nästa busshållplats. startar där om igen och den går därefter som vanligt igen och gör det hela vägen hem med ett stopp för att handla mat (14 mil).

Var ute och startade den igen nu, och allt ser ut som det ska.

Har aldrig haft dessa problem tidigare, utan de uppkom nu när bilen stått i 7 dagar.

Det sägs att det har regnat ganska mycket i Kalmar i veckan som varit varpå farsan trodde att frukt trängt in och stört elen på nått sätt.

Är det nån som har en bättre teori?

Tack snälla ni !
Joachim Svala Linköping

Renault Laguna 2.0T -04
matjo690

Re: Laguna 2.0t -04 märkliga problem

Post by matjo690 »

Svårt, närmast omöjligt att säga utan CLIPS felsökning. Felkoderna lagras och kan avläsas i efterhand så jag hade nog börjat där...på Renault-verkstaden alltså....
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply