Hur släcka Service-lampan?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Hur släcka Service-lampan?

Post by Amigo72 »

Service-lampa tänds tillsammans med en ljudsignal, trots nollställning av serviceintervall till 3000. Kan jag släcka lampan själv?

Jag ska göra en service (byte av olja, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter) i början på nästa vecka, men jag vet inte om verkstaden som jag ska anlita kan släcka lampan. Det är en liten verkstad i Stockholm som gör allt möjligt (server alla bilmärken), pålitliga och billiga.
Jag har redan köpt alla filter och bra motorolja från Mekonomen, så jag tror inte att jag kan lämna in bilen på Renault med allt jag har köpt.

Någon tips på en lösning?
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Tony »

Amigo72 wrote:Service-lampa tänds tillsammans med en ljudsignal, trots nollställning av serviceintervall till 3000. Kan jag släcka lampan själv?

Jag ska göra en service (byte av olja, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter) i början på nästa vecka, men jag vet inte om verkstaden som jag ska anlita kan släcka lampan. Det är en liten verkstad i Stockholm som gör allt möjligt (server alla bilmärken), pålitliga och billiga.
Jag har redan köpt alla filter och bra motorolja från Mekonomen, så jag tror inte att jag kan lämna in bilen på Renault med allt jag har köpt.

Någon tips på en lösning?
Vad är det för bil?? Det kanske inte är service bilen vill ha i den bemärkelsen, min bil visar service i displayen om en lampa är trasig, då åker jag inte till verkstan och byter olja och luftfilter
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Amigo72 »

Tack för svar!

Det är en Laguna II-02, 1.8, 16V. Jag tänkte ändå byta olja och filter på den..

Ok, hur kan jag få reda på vad det kan vara? Jag har tidigare varit med om att Serv-lampan lyst i samband med en trasig blinkers lampa. Men i det här fallet lyser alltså Service-lampan, strax efter att jag stoppat i kortet. Jag hör först varningssignalen.

Måste jag felsöka den på Renault, eller går det att själv ta reda på vad det kan vara?
Dara - Nacka
Majzolla
Posts: 28
Joined: 26 Apr 2011, 18:40
Location: Vittsjö

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Majzolla »

Min lyser för att jag har nåt litet hål nånstans så vattnet rinner ut till spolarn vid höger lampa.... [smilie=frown2.gif]
Majzan
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by john »

Och inga namn eller ort på inläggen-konstigt!!!!!!!!!!!!! :evil:
John Ignell Enviken
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Amigo72 »

Majzolla wrote:Min lyser för att jag har nåt litet hål nånstans så vattnet rinner ut till spolarn vid höger lampa.... [smilie=frown2.gif]
Och hur kan man få reda på et sådant fel? Jag ser inget synligt fel på min bil.
Dara - Nacka
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Amigo72 »

john wrote:Och inga namn eller ort på inläggen-konstigt!!!!!!!!!!!!! :evil:
Uppdaterat namn + nuvarande kommun :-)
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Tony »

Amigo72 wrote:Tack för svar!

Det är en Laguna II-02, 1.8, 16V. Jag tänkte ändå byta olja och filter på den..

Ok, hur kan jag få reda på vad det kan vara? Jag har tidigare varit med om att Serv-lampan lyst i samband med en trasig blinkers lampa. Men i det här fallet lyser alltså Service-lampan, strax efter att jag stoppat i kortet. Jag hör först varningssignalen.

Måste jag felsöka den på Renault, eller går det att själv ta reda på vad det kan vara?
ingen som pratar i din bil ?? alla kanske inte gör det, lr har du tryckt in knappen som gör att det bara kommer en signal. I min bil så talar en dam på engelska om att något är galet, om det tex är däcktryckövervakningen kan man se det på lilla displayen uppe vid radion om däcken syns på bilen , i mitt fall visas även fel i displayen jag har mitt i instrumenthuset vid start lr då det uppkommer. gå ett varv runt bilen ovh kolla så allt lyser även minsta lilla lampa. är det fel då du startar så varnas du med service meddelande.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Amigo72 »

TACK Toni!
Helt riktigt, knappen till service-damen var intryckt och mute-at. Jag lät henne tala och hon tvekade inte en sekund och sa bestämt: number play to illumination faulty, Jag tyckte först att hon sa lumination, men illumination borde det nog vara.

Vad betyder det egentligen? Är det belysningen eller clima-anlägningen hon klagar på? Jag gick runt bilen och såg inget fel på belysningen, men det kan hända att jag har missat något. AC:n fungerar väldigt bra.
Dara - Nacka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Tony »

Amigo72 wrote:TACK Toni!
Helt riktigt, knappen till service-damen var intryckt och mute-at. Jag lät henne tala och hon tvekade inte en sekund och sa bestämt: number play to illumination faulty, Jag tyckte först att hon sa lumination, men illumination borde det nog vara.

Vad betyder det egentligen? Är det belysningen eller clima-anlägningen hon klagar på? Jag gick runt bilen och såg inget fel på belysningen, men det kan hända att jag har missat något. AC:n fungerar väldigt bra.
NUMBER PLATE = nummerplåt.. illumination = lyset.. faulty = kaputt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Amigo72
Posts: 41
Joined: 10 May 2010, 13:23
Location: Nacka

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by Amigo72 »

Du är en pärla Toni, TACK!
Dara - Nacka
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Hur släcka Service-lampan?

Post by john »

vad bra att det löste sig både med felet och namn ort! :D
John Ignell Enviken
Post Reply