Impregnering av suflett

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nonna

Impregnering av suflett

Post by nonna »

Behöver tips om impregnering av sufletten. Sufletten är i gott skick med tanke på att den är snart 50 år, men den behöver lite omtanke. Vilket medel rekommenderar ni? Är det tillrådligt att göra det själv?
Nonna Krohn
Ägare till Fasan, Renault Floride -63.
Inte någon mekare, vill bara att bilen ska se snygg ut och fungera bra.
MartinB

Re: Impregnering av suflett

Post by MartinB »

Hej!

Det beror lite grann på vad det är för material i sufletten.
Följande är citerat från TopnTrims hemsida:
"Oavsett vad du har för material i din sufflett så rekommenderar tillverkarna att du undviker all form av avfettningsmedel samt bilvax.
Vad det gäller vinylsuffletter så handlar det om vad du INTE ska ha på snarare än vad du ska ha på. Du kan använda flera av de vinylglansmedel som finns på marknaden. När du tvättar skall du använda en mild såplösning. Ljusa suffletter får ofta färgförändringar i materialet som inte går att tvätta bort.
Tygsuffletter skall impregneras löpande, dock håller originalimregneringen ganska länge. Även här skall du använda en mild såplösning när du tvättar. För plastrutor gäller det att använda rikligt med vatten för att undvika repor."
Själv har jag impregnerat med tygimpregnering från Bollnäs bilvård, och det verkar hålla tätt trots de tunga regnen här nere de senaste dagarna.
I ett annat forum har jag läst om någon som impregnerade sin suflett med Biltemas kapellimpregnering (för båtar) och var nöjd med det.

Kom ihåg att maskera bilen med tidningar eller liknande och torka bort spill, för när impregneringen torkat så är det så klart inte lätt att få bort, varken från lack eller rutor.

Glöm inte att uppdatera din signatur enl. forumreglerna.
Martin Bjelk
Megane CC -04
nonna

Post by nonna »

Hej, och tack för ett snabbt svar.

Sufletten är av tyg, typ segelduk, så jag försöker mig nog på ditt sista tips.

Uppdatera signaturen ... vad har jag missat ... hittar inte forumreglerna heller... :oops:
Nonna Krohn
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

nonna wrote:
Uppdatera signaturen ... vad har jag missat ... hittar inte forumreglerna heller... :oops:
Du behöver lägga till ditt för- och efternamn här:
http://www.crs-forum.16v.se/ucp.php?i=p ... =signature

Forumreglerna godkänner man då man registrerar kontot. Lätt att missa de detaljerna, ingen fara. Välkommen!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
nonna

Post by nonna »

Fixat namnet! :D
Läste lite på Bollnäs Bilvård, och de har ett helt program för suflettvård. Rengöring (självklart), färgning (????) och impregnering (självklart). Men vad tycker ni om att färga sufletten? Den är ju, såklart, rejält urskint, men hur kommer det att se ut om denär kolsvart? Är lite rädd för att det kommer att se konstigt ut ...
Nonna Krohn
t80196
Forumpolis
Firstname: Mats
Surname: Grimme

Post by t80196 »

Tycker inte du skall färga den, behåll patinan och köp ett sufflettrengöringskit från Turtle, innehåller rengöringsmedel, och impregnering, kostar 150 kr.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
MartinB

Post by MartinB »

Nonna: Mats har en poäng i att det kan se snyggt ut med en klassisk patina.
För att se hur bilarna kan se ut med och utan färgning av sufletten så är nog det enklaste att googla på renault floride eller caravelle (samma bil - olika årsmodeller) och titta på bilder. Tvätta den innan du bestämmer dig, i vart fall, så du ser hur den ser ut från sin bästa sida.

t80196 (Mats): Var hittar man Turtle-kitet för så rimliga pengar? Jag har bara sett det för ca 400 kr.
Martin Bjelk
Megane CC -04
t80196
Forumpolis
Firstname: Mats
Surname: Grimme

Post by t80196 »

Kommer inte ihåg, det kanske kostar 400, tror jag köpte på Mekonomen....
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Post Reply