Fönsterhiss Scenic -99
Moderator: Forumpolisen
-
Fönsterhiss Scenic -99
Elfönsterhissen fram på min Scenic -99 gav upp med rassel och skrap.
Plockade isär och såg att vajern hoppat av hjulet på elmotorn och trasslat in sig, samt att den dragit sönder diverse plastbitar på skenan där rutan åker.
Tänkte hitta en ny mekanism på skroten, men undrar om det är samma på Scenic och Megane??
Rutan är ju högre på Scenicen, så det kanske är olika längd på skenorna?
/Anders
Plockade isär och såg att vajern hoppat av hjulet på elmotorn och trasslat in sig, samt att den dragit sönder diverse plastbitar på skenan där rutan åker.
Tänkte hitta en ny mekanism på skroten, men undrar om det är samma på Scenic och Megane??
Rutan är ju högre på Scenicen, så det kanske är olika längd på skenorna?
/Anders
Anders Helstad
Re: Fönsterhiss Scenic -99
Hej!
Så du har fått samma problem som jag då. "Min" vänstra fönsterhiss gick sönder då den frusit fast för några år sedan. Då hittade jag en begagnad på nån skrotsida för 2000 kronor...suck. Efter en kort tid gick fönsterhissen till förarfönstret sönder. Jag har försökt få tag i en begagnad fönsterhiss till förarfönstret med det verkar inte finnas några och nu ger jag upp. De personer som jag talat med säger att det endast är scenicens grej som passar...men skulle det mot förmodan vara så att du hittar nåt annat som duger så får du gärna skriva om detta.
MVH
Pamela Sahlén
Så du har fått samma problem som jag då. "Min" vänstra fönsterhiss gick sönder då den frusit fast för några år sedan. Då hittade jag en begagnad på nån skrotsida för 2000 kronor...suck. Efter en kort tid gick fönsterhissen till förarfönstret sönder. Jag har försökt få tag i en begagnad fönsterhiss till förarfönstret med det verkar inte finnas några och nu ger jag upp. De personer som jag talat med säger att det endast är scenicens grej som passar...men skulle det mot förmodan vara så att du hittar nåt annat som duger så får du gärna skriva om detta.
MVH
Pamela Sahlén
Pamela Sahlen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Jag är rätt säker på att ni båda enklast och snabbast hittar en ny hiss på eBay i England.
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=scen ... &_osacat=0
Föreslår även att ni pratar med Autofrance i Helsingborg. Han har kanske prylar på hyllan till vettigt pris.
Föreslår även att ni pratar med Autofrance i Helsingborg. Han har kanske prylar på hyllan till vettigt pris.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Ett sånt där "repairkit" hade varit intressant att prova, men nu lyckades jag hitta en ny hiss på skroten i Borås.Stymie wrote:Jag är rätt säker på att ni båda enklast och snabbast hittar en ny hiss på eBay i England.
Åkte dit för att jämföra med en vanlig Megane, men det passade mycket riktigt inte. Då kröp det fram att de minsann hade ett par Scenicer ute på gården som han kunde kolla i. Först från en -96:a (eller nåt), men den såg annorlunda ut mot min och var trasig... Sen från en -98:a, och det var nästan likadant, förutom kontaktstycket. Sånt går ju att lösa, så för 750 spänn har jag nu återigen en fungerande fönsterhiss.
De kunde också ta hem en helt ny, piratdel, för 1400.
Kanske skulle försöka laga den gamla ändå, bara för att testa...
/Anders
Anders Helstad