Blyersättning.
Moderator: Forumpolisen
Blyersättning.
Jag har upptäkt att 98oktan börjar försvinna på vissa av våra mackar, dessutom ska ju även 95 försvinna och ersättas av E10. Detta är ett problem för många bilägare och särskilt för oss som har lite äldre bilar som vill ha 98oktanig bensin.
Jag har hittat en blyersättning med lite oktanbooster i. Det är Castrol som säljer den och den heter Valvemaster, det finns två olika. En med och en utan okanbooster. Jag har provat att köra båda mina 12or på den med oktanbooster och det fungerar utmärkt.
Den med okanbooster heter Valvmaster plus och tankar man 95 så ska man enligt tillverkaren få inte fullt 98, och tankar man 98 så får man 99 och kanske lite mer.
Jag har kontaktat Svenska Castrol och fick till svar att det här är ingen produkt för den Svenska marknaden. Men det finns lite olika firmor här i Sverige som tar in den privat och säljer den.
Ersättningen säljs i 250ml flaska och räcker till 250liter bensin så den är ganska så dryg. Jag köper från en firma i Skövde och betalar 200:- flaskan.
Är det någon som är nyfiken, kolla på castrol shop.se
Jag har hittat en blyersättning med lite oktanbooster i. Det är Castrol som säljer den och den heter Valvemaster, det finns två olika. En med och en utan okanbooster. Jag har provat att köra båda mina 12or på den med oktanbooster och det fungerar utmärkt.
Den med okanbooster heter Valvmaster plus och tankar man 95 så ska man enligt tillverkaren få inte fullt 98, och tankar man 98 så får man 99 och kanske lite mer.
Jag har kontaktat Svenska Castrol och fick till svar att det här är ingen produkt för den Svenska marknaden. Men det finns lite olika firmor här i Sverige som tar in den privat och säljer den.
Ersättningen säljs i 250ml flaska och räcker till 250liter bensin så den är ganska så dryg. Jag köper från en firma i Skövde och betalar 200:- flaskan.
Är det någon som är nyfiken, kolla på castrol shop.se
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: Blyersättning.
En slurk e85 får ju upp oktanhalten åxå dock sämre energiinnehåll, men man kan ju högkompa för att förbättra effekten
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen