Bromsolje lekage I trumman.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Manroxin

Bromsolje lekage I trumman.

Post by Manroxin »

Hej, Har ett litet problem med att bromsoljan läcker i vänsterbak på min Megané. Det är en Renault Megané 1.4 16v Kombi Uttagen -02.

Jag antar att jag har likande problem som Erik A hade i denna tråden:
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f ... =bromsolja

Då jag inte har skruvat isär och kollat vart i trumman det läcker så tänkte jag fråga vad ni tycker att jag skall göra.
När ett sådant här läckage är det lika bra att köpa en Ny hjulcylinder direkt? Skall byta bromsbackarna så de är inköpta redan. Skall jag köpa ny trumma också?
Vad rekommenderar ni?

Mvh Daniel
LOKE

Re: Bromsolje lekage I trumman.

Post by LOKE »

Nytt är alltid nytt. Är det lätt att fixa det är det en sak , kostar nya grejor inte så mycket så hade jag köpt nytt.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

byt bromsarna på bägge sidorna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Manroxin

Post by Manroxin »

Jag har precis kommit hem från verkstaden där jag skulle byta bromsarna. Dock blev det inget byte eftersom jag såg inte att det var fel dimension på backarna förens jag skulle börja ta isär fjädrarna.

Då jag aldrig har bytt bromsar i trummor förut så tänkte jag att jag skulle börja på den sidan det inte var lekage först för att se hur allt sitter med en fungerande hjulcylinder. När jag tillslut fått bort trumman upptäcker jag att det är någon typ av olja som täcker hela hjulcylindern. Bilderna nedanför visar detta.

Image

Image

Min fråga nu är detta något jag hålla koll på? Dvs vart kan oljan ha kommit ifrån? hjulcylindern? eller är det bara "fukt" och rester från beläggen? Jag kollade inte den sidan där det läcker bromsolja eftersom jag hade fel backar så tyckte jag att det verkade tidskrävande för att inte göra något.
Daniel Olsson
Renault Megané 1.4l 16v Kombi
Post Reply