Vad är egentligen rätt lufttryck?
Moderator: Forumpolisen
Vad är egentligen rätt lufttryck?
Hej!
I bruksanvisningen till min bil står det att det ska vara 2.2 i de främre däcken och 2.0 i de bakre. Men när jag har varit på däckverkstaden och skiftat däck eller liknande så brukar dom säga att nu är det rätt lufttryck i däcken så det är bara att tuta och köra. Jag brukar dock ändå åka till närmaste luftpåfyllning för att se vilket tryck som är i däcken och då brukar det vara runt 2.4 på alla däck.
Så min fråga är, vad ska man gå efter? Jag frågade en annan som sa att det beror på vilka däck du har, men hur ska jag veta vad däcken vill ha för tryck?
Inget stort problem, men jag tänkte att någon här kanske har lite mer koll på detta och har lust att berätta .
I bruksanvisningen till min bil står det att det ska vara 2.2 i de främre däcken och 2.0 i de bakre. Men när jag har varit på däckverkstaden och skiftat däck eller liknande så brukar dom säga att nu är det rätt lufttryck i däcken så det är bara att tuta och köra. Jag brukar dock ändå åka till närmaste luftpåfyllning för att se vilket tryck som är i däcken och då brukar det vara runt 2.4 på alla däck.
Så min fråga är, vad ska man gå efter? Jag frågade en annan som sa att det beror på vilka däck du har, men hur ska jag veta vad däcken vill ha för tryck?
Inget stort problem, men jag tänkte att någon här kanske har lite mer koll på detta och har lust att berätta .
Lucas Kling, Karlstad.
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Det beror på vad du har för däckdimension, men det gör inget om du har lite mer än vad det står i boken.sen beror det ju på om dom hunnit bli lite varma,när du kollar... bredare och lägre profil =mer tryckLuke wrote:Hej!
I bruksanvisningen till min bil står det att det ska vara 2.2 i de främre däcken och 2.0 i de bakre. Men när jag har varit på däckverkstaden och skiftat däck eller liknande så brukar dom säga att nu är det rätt lufttryck i däcken så det är bara att tuta och köra. Jag brukar dock ändå åka till närmaste luftpåfyllning för att se vilket tryck som är i däcken och då brukar det vara runt 2.4 på alla däck.
Så min fråga är, vad ska man gå efter? Jag frågade en annan som sa att det beror på vilka däck du har, men hur ska jag veta vad däcken vill ha för tryck?
Inget stort problem, men jag tänkte att någon här kanske har lite mer koll på detta och har lust att berätta .
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Man har hört väldigt många olika historier beroende på vem man frågar , men jag hörde med däckakillen där jag köpte nya senast och han sa så här...... Är det vanliga däck och inte låg profil så trycksätter dom 15tum 2.5 16 tum 2.6 och 17tum 2.7 , har kört med 2.6 " 16tum " länge nu och däcket slits mycket jämnt.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Jag kör samma även med lågprofil 205/40-17 2.7LOKE wrote:Man har hört väldigt många olika historier beroende på vem man frågar , men jag hörde med däckakillen där jag köpte nya senast och han sa så här...... Är det vanliga däck och inte låg profil så trycksätter dom 15tum 2.5 16 tum 2.6 och 17tum 2.7 , har kört med 2.6 " 16tum " länge nu och däcket slits mycket jämnt.
Inte märkt ojämnt slitage.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
17" brukar vara bra med 2,7-2,8, lite kan det ju variera med vikten och såJoakim16v wrote:Jag kör samma även med lågprofil 205/40-17 2.7LOKE wrote:Man har hört väldigt många olika historier beroende på vem man frågar , men jag hörde med däckakillen där jag köpte nya senast och han sa så här...... Är det vanliga däck och inte låg profil så trycksätter dom 15tum 2.5 16 tum 2.6 och 17tum 2.7 , har kört med 2.6 " 16tum " länge nu och däcket slits mycket jämnt.
Inte märkt ojämnt slitage.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
I min RX4:s handbok står det att det ska vara 2,0 runt om. Däcken på en sådan är ju lite SUV-aktiga, 215/65-16, men tycker det låter lite iaf. Med det trycket ser det ut som punka nästan
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
I bruxaren till Grand Modusen har de helt utelämnat rekommenderat tryck i däcken. Det är lite av en skandal med tanke på att de flesta tror att det ska vara omkring 2.0. Frugan kör med 2.3 idag vilket antagligen är i underkant.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Biltillverkaren sätter ett rekommenderat tryck för bästa komfort.
Vill man däremot spara lite bränsle och få jämnt slitage samt få lite bättre väghållning så skall man öka trycket lite.
Som nån sa 15" = 2,5kg ,16" = 2,6kg osv.
När det gäller konstiga suv-dimensioner så kan man inte gå efter ovanstående.
Vill man däremot spara lite bränsle och få jämnt slitage samt få lite bättre väghållning så skall man öka trycket lite.
Som nån sa 15" = 2,5kg ,16" = 2,6kg osv.
När det gäller konstiga suv-dimensioner så kan man inte gå efter ovanstående.
Joakim Donnerbrink
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Dessutom så är det baserat på kalltryck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Tack för tipsen! Jag har följande på däcken: 185/60- 15.
Kör med 2.3 fram och 2.1 bak. Bruksanvisningen säger 2.2 fram och 2.0 bak.
Men enligt vad ni skrivit så ska jag alltså höja trycket ännu mer? Vad tycker ni det ska ligga på med mina däck?
Jag kollar alltid när däcken är kalla.
Kör med 2.3 fram och 2.1 bak. Bruksanvisningen säger 2.2 fram och 2.0 bak.
Men enligt vad ni skrivit så ska jag alltså höja trycket ännu mer? Vad tycker ni det ska ligga på med mina däck?
Jag kollar alltid när däcken är kalla.
Lucas Kling, Karlstad.
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Kanske har missat vad du har för bil Men 2,5 generellt om det inte är en Twingo 1 eller Clio 1, då kan jag acceptera ner till 2,3
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
En Megané-02. Så du rekommenderar i så fall 2.5 både fram och bak?Dennis wrote:Kanske har missat vad du har för bil Men 2,5 generellt om det inte är en Twingo 1 eller Clio 1, då kan jag acceptera ner till 2,3
Lucas Kling, Karlstad.
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Jepp! 2,5 men det stiger ju lite när däcket nått drifttemperatur så du får kolla varmtryck med din körstil. speciellt viktigt om det är en Kombi eller Classic då de har längre överhäng bak. Kan bli mycket spännande vägegenskaper vid undanmanöver och för lite luft i bakdäcken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Som en parentes kan jag nämna att förra ägaren hade haft ett tryck på c:a 2,7. Det verkade dock inte vara det smartaste för däcken hade nötts påtagligt mer på mitten.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Vad är egentligen rätt lufttryck?
Ok tack! Men för att tjata ytterligare så är det alltså 2.5 vid varmtryck som gäller? Jag har ju alltid kollat när däcken varit kalla och har för nuvarande alltså 2.3 fram och 2.1 bak.Dennis wrote:Jepp! 2,5 men det stiger ju lite när däcket nått drifttemperatur så du får kolla varmtryck med din körstil. speciellt viktigt om det är en Kombi eller Classic då de har längre överhäng bak. Kan bli mycket spännande vägegenskaper vid undanmanöver och för lite luft i bakdäcken.
Lucas Kling, Karlstad.