Renault Megane -96 -Centrallås
Moderator: Forumpolisen
Renault Megane -96 -Centrallås
Hej!
Jag har precis köpt mig en Megane årsmodell 96, funkar fint men jag märke nu att centrallåset krånglar lite.
Den låser inte alla dörrar, verkar som att framdörrarna inte låser, endas bakdörrarna och bagageluckan.
Någon som vet om det är ett vanligt fel och om det är något man enkelt kan fixa?
Tacksam för svar.
//Mattias
Jag har precis köpt mig en Megane årsmodell 96, funkar fint men jag märke nu att centrallåset krånglar lite.
Den låser inte alla dörrar, verkar som att framdörrarna inte låser, endas bakdörrarna och bagageluckan.
Någon som vet om det är ett vanligt fel och om det är något man enkelt kan fixa?
Tacksam för svar.
//Mattias
Last edited by Dreamer on 05 Apr 2011, 08:43, edited 1 time in total.
Mattias Andersson
Re: Renault Megane -96
Jag kan inte Megane, men har varit med om en och annan trilskande låsspak på mina Renaulter.
I de fallen har det varit tröga mekanismer, dvs allt har fungerat elektriskt, men det har gått så trögt att låsspaken inte rört sig. Om du sitter i bilen och "hjälper" låsspaken lite grann samtidigt som du låser/upp, samarbetar de då?
Mitt enda tips annars är att kontrollera kontaktdonen, så att de sitter som de ska och inte har oxiderat till att bli isolatorer.
Förresten, det vore nog bra om det stod något om centrallås i trådrubriken.
I de fallen har det varit tröga mekanismer, dvs allt har fungerat elektriskt, men det har gått så trögt att låsspaken inte rört sig. Om du sitter i bilen och "hjälper" låsspaken lite grann samtidigt som du låser/upp, samarbetar de då?
Mitt enda tips annars är att kontrollera kontaktdonen, så att de sitter som de ska och inte har oxiderat till att bli isolatorer.
Förresten, det vore nog bra om det stod något om centrallås i trådrubriken.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Re: Renault Megane -96 -Centrallås
Hej, tack för svaret.
Jag skall titta på det du skrev när jag kommer hem.
Kan inget om renault alls, inte så mycket om bilar alls för den delen
Men jag ska försöka hitta felet.
Tack igen
Jag skall titta på det du skrev när jag kommer hem.
Kan inget om renault alls, inte så mycket om bilar alls för den delen
Men jag ska försöka hitta felet.
Tack igen
Mattias Andersson
med kontaktdon menas i detta fall kontakten mellan sladd och centrallåsmotor (solenoid), eller kontakten som sitter i dörrskarven.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Hmm det verkar som att startspärren gick igång, testade att byta batteri i nyckeln och sedan pillade vi väl lite på den knappen som finns i bilen för att låsa/låsa upp dörrarna....och nu vet jag inte hur jag får igång bilen alls.
Har bara en tysk instruktionsbok och vad jag kan förstå så skall det finnas en siffer kod i motorrummet som man ska använda för att ange rätt kod igen. Men den hittar jag ingenstans, möjligt att den sitter under en skyddskåpa eller liknande.
Men det verkar ändå som att låset i förardörren är trasigt.
Får ringa till volvo/renault imorgon och höra om dom vet hur man får igång bilen igen och hur mycket det skulle kosta att fixa låset.
Har bara en tysk instruktionsbok och vad jag kan förstå så skall det finnas en siffer kod i motorrummet som man ska använda för att ange rätt kod igen. Men den hittar jag ingenstans, möjligt att den sitter under en skyddskåpa eller liknande.
Men det verkar ändå som att låset i förardörren är trasigt.
Får ringa till volvo/renault imorgon och höra om dom vet hur man får igång bilen igen och hur mycket det skulle kosta att fixa låset.
Mattias Andersson
ta bort dörrsidor och smörj upp låsen ordentligt så funkar det säkert igen..Dreamer wrote:Hej!
Tacksam för svar.
//Mattias
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ta bort dörrsidor och smörj upp låsen ordentligt så funkar det säkert igen..[/quote]
Möjligt, men nu är problemet att jag inte kan starta bilen :9
Renaults startspärr system på denna modellen verkar ju löjligt jobbig.
Ingen aning om hur man fixar rätt startkod igen?
Möjligt, men nu är problemet att jag inte kan starta bilen :9
Renaults startspärr system på denna modellen verkar ju löjligt jobbig.
Ingen aning om hur man fixar rätt startkod igen?
Mattias Andersson
Skicka en låsupp signal från fjärren så är startspärren upphävd i ca:5min. Sedan aktiveras startspärr automatiskt igen. så är funktionen, -inget fel!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Du menar att jag ska "öppna" bilen med fjärren och sedan kunna starta bilen ?
Det funkar inte men jag antar att du menar något annat
Det funkar inte men jag antar att du menar något annat
Mattias Andersson
Ge akt på röda startspärr dioden.
Normalt viloläge, tändning av (startspärr aktiverad) långsamma blinkningar
Blink--------------blink-------------blink-------------
Lås upp med fjärren, sätt på tändning (starta ej)
Alternativ1) Fast sken i ca:3sek sedan slockna. Allt ok bilen har godtjänt nyckeln och är elektroniskt möjlig att starta.
Alternativ2) Fast sken i ca:3sek sedan snabba blinkningar (blink-blink-blink-)Bilen har inte godtjänt nyckeln och går ej att starta =startspärr aktiv.
Vid alternativ 2) mata in startspärr koden med låsknappen i bilen blinkkod(räkna bilnkningar för rätt kod) Denna kod kan fås av Renault serviceverkstad ingen annan. Under förutsättning att inte decoder, nyckel och insprutningsbox är bytt från annan bil.
Startar den då, synkronicera om nycklarna, om det ej går, köp nya nyckelhuvuden.
Normalt viloläge, tändning av (startspärr aktiverad) långsamma blinkningar
Blink--------------blink-------------blink-------------
Lås upp med fjärren, sätt på tändning (starta ej)
Alternativ1) Fast sken i ca:3sek sedan slockna. Allt ok bilen har godtjänt nyckeln och är elektroniskt möjlig att starta.
Alternativ2) Fast sken i ca:3sek sedan snabba blinkningar (blink-blink-blink-)Bilen har inte godtjänt nyckeln och går ej att starta =startspärr aktiv.
Vid alternativ 2) mata in startspärr koden med låsknappen i bilen blinkkod(räkna bilnkningar för rätt kod) Denna kod kan fås av Renault serviceverkstad ingen annan. Under förutsättning att inte decoder, nyckel och insprutningsbox är bytt från annan bil.
Startar den då, synkronicera om nycklarna, om det ej går, köp nya nyckelhuvuden.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hej, tack för svaret.
Jo jag pratade med en renaultverkstad och dom sa att jag skulle komma och för att få den koden.
Jag köpte bilen i måndags så bilen står inte på mig ännu verkar det som.
Så får vänta tills alla papper har kommit in till trafikverket, för jag antar att dom inte lämnar ut koden om jag inte står som ägare
Jo jag pratade med en renaultverkstad och dom sa att jag skulle komma och för att få den koden.
Jag köpte bilen i måndags så bilen står inte på mig ännu verkar det som.
Så får vänta tills alla papper har kommit in till trafikverket, för jag antar att dom inte lämnar ut koden om jag inte står som ägare
Mattias Andersson
Just det, för att synka nyckeln igen, hur gjorde man det?
Mattias Andersson
Hej igen.
Det verkade vara batteriet som är dåligt.
Bilen gick att starta igår eftermiddag och sedan gav vi oss på att kolla låset på förardörren. Smörjde och pillade men det verkar som att låset ärr kasst. Om det är låskolven eller något annat men det funkar oavsett inte.
Men sedan skulle jag starta bilen igen och då funkade det inte, men det lät som att batteriet var kasst så vi körde med startkablar och då gick den igång.
Så antagligen laddar inte batteriet eller något sådant.
har bokat tid på verkstad för att fixa centrallåset iallafall...måste ju kunna låsa bilen om inte annat.
Får hoppas att det inte går på allt för mycket pengar bara :/
Det verkade vara batteriet som är dåligt.
Bilen gick att starta igår eftermiddag och sedan gav vi oss på att kolla låset på förardörren. Smörjde och pillade men det verkar som att låset ärr kasst. Om det är låskolven eller något annat men det funkar oavsett inte.
Men sedan skulle jag starta bilen igen och då funkade det inte, men det lät som att batteriet var kasst så vi körde med startkablar och då gick den igång.
Så antagligen laddar inte batteriet eller något sådant.
har bokat tid på verkstad för att fixa centrallåset iallafall...måste ju kunna låsa bilen om inte annat.
Får hoppas att det inte går på allt för mycket pengar bara :/
Mattias Andersson