Bara värme i Espace 2004
Moderator: Forumpolisen
Bara värme i Espace 2004
Hej
Jag har problem med värmen i vår Espace 2004. Det verkar som om ventilationssystemet bara tar varm luft och skickar in i kupén, dvs det blir varmt som bara den inne i bilen. Jag tror det är problem med att blanda uteluft och uppvärmd luft . Finns det något spjäll någonstans som kan hänga sig?. AC´n funkar så till slut så går den in men det borde inte behövas när det är minus 5. Försöker jag reglera värmen manuellt så kommer det bara skitvarm luft ur munstyckena. Jag upplever inte att det spelar någon roll vilken temp jag ställer in på ACC-panelen, det blir full värme alltid.
Jag har problem med värmen i vår Espace 2004. Det verkar som om ventilationssystemet bara tar varm luft och skickar in i kupén, dvs det blir varmt som bara den inne i bilen. Jag tror det är problem med att blanda uteluft och uppvärmd luft . Finns det något spjäll någonstans som kan hänga sig?. AC´n funkar så till slut så går den in men det borde inte behövas när det är minus 5. Försöker jag reglera värmen manuellt så kommer det bara skitvarm luft ur munstyckena. Jag upplever inte att det spelar någon roll vilken temp jag ställer in på ACC-panelen, det blir full värme alltid.
Magnus Bender
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Bara värme i Espace 2004
JA, det sitter ett mixningsspjäll som troligen fastnat. Var det sitter på din modell vet jag inte. Sök på forumet om hur man kan fixa till ett spjäll som hängt sig. Vet att några Lagunaägare fixat till spjällmekaniken.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Bara värme i Espace 2004
Hela ventilationen sitter i en låda under bilen. Mycket lätt åtkomligt då man har bilen på en lyft. Men dit problem med bara värme har jag inte varit utför. Kör styrdonsdiagnos på ventilationen så du får ut felkod på den felaktiga komponenten istället för att gissa. Det kan vara spjällmotor men det kan lika gärna vara en givare som tror det är jättekallt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem