Laguna II bromsar
Moderator: Forumpolisen
-
Laguna II bromsar
Hej alla!
Hoppas att detta inlägg inte faller under ngn "dubbelpostering".....
Har läst det jag hittat om bakbromsar till Laguna II (2004 2,0T).
Problemet är ojämn bromsverkan bak eller vid bes så fungerade inte vä bak handbroms tillräckligt bra. Färdbromsen var också den sämre på vä bak.
Har kikat och testat de tips som jag hittat....börjar bli riktigt bra på att plocka med oken bak på Laguna nu
Vajrar ok, kolv sitter ok (väldigt lätt att skruva in osv), rörelse i handbroms på ok okej men trycker inte ut kolven ordentligt (påverkar lite ca 15 mm från stopp jfrt med hö som påverkar nästan direkt).
Har inte öppnat oket ännu (tagit ut kolven).
Gissningen är att det är ngt med justeringen inne i oket...allt går lätt och glider fint men, men....
Har också läst att det brukar handla om att byta ok.
Verkstäder kontaktade är väldigt lite intresserade av att ens titta och anger "beställ ett nytt"....
En sprängskiss på hur det ser ut inne i hade varit värdefull.....
Kanske dum men har ingen lust att byta så där rakt av utan att veta...
Tips eller skiss????
MVH
TT
Hoppas att detta inlägg inte faller under ngn "dubbelpostering".....
Har läst det jag hittat om bakbromsar till Laguna II (2004 2,0T).
Problemet är ojämn bromsverkan bak eller vid bes så fungerade inte vä bak handbroms tillräckligt bra. Färdbromsen var också den sämre på vä bak.
Har kikat och testat de tips som jag hittat....börjar bli riktigt bra på att plocka med oken bak på Laguna nu
Vajrar ok, kolv sitter ok (väldigt lätt att skruva in osv), rörelse i handbroms på ok okej men trycker inte ut kolven ordentligt (påverkar lite ca 15 mm från stopp jfrt med hö som påverkar nästan direkt).
Har inte öppnat oket ännu (tagit ut kolven).
Gissningen är att det är ngt med justeringen inne i oket...allt går lätt och glider fint men, men....
Har också läst att det brukar handla om att byta ok.
Verkstäder kontaktade är väldigt lite intresserade av att ens titta och anger "beställ ett nytt"....
En sprängskiss på hur det ser ut inne i hade varit värdefull.....
Kanske dum men har ingen lust att byta så där rakt av utan att veta...
Tips eller skiss????
MVH
TT
Thomas Tengvall
Re: Laguna II bromsar
Hade liknande problem med vänsterbak ok , men det va nått som va sönder som gjorde att självjusteringen inte funka. Jag fick köpa ett nytt ok , Autofrance va billigast på oken bak.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Laguna II bromsar
Tryck ut kolvarna mot beläggen med pedalen först. Sedan lägg på vajjern, avbitaren är perfekt att bända in den med.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem