Ojämn och ryckig gång + ökad bränsleförbrukning (Clio)
Moderator: Forumpolisen
Ojämn och ryckig gång + ökad bränsleförbrukning (Clio)
Detta gäller min Clio 1.4 RT från -95.
Bakgrund
Här har inte mycket skett eftersom jag inte har tillräckligt kunskap eller plats för att meka, men det jag testat är
Hjälp!
Bakgrund
- Bilen var nyligen på fullservice där alla stift och filter byttes.
- Problemen uppstod redan innan fullservicen.
- Stiften var vid service i riktigt illa skick.
- Bränslefilter bytt (det gamla var för övrigt i bra skick, men bytte ändå).
- Lambda-sonden byttes till ny för ett år sen (inget som säger att den inte tabbat igen).
- Bilen har en läcka i kylsystemet så den har gått lite varmare än normalt nån gång då och då i rusningstrafik, men inget så att motorn gett upp eller klagat.
- Vid tomgång så går motorn ofta stadigt runt 800 rpm, men i perioder så går varvtalet ner var 10:e sekund till ungefär 400-500 rpm för att sedan skutta upp igen (upp till 1100 rpm och sen snabbt tillbaka till 800 rpm). Efter 10s dalar det igen osv.
- Vid körning så yttrar sig detta krafttapp genom att motorn blir kraftlös några sekunder för att sedan skutta fram igen. Det går att trampa igenom detta med mer gas, men det går trööögt så klart.
- Detta sker oavsett motortemp. Varm som kall sker detta.
- Nu har även bränsleförbrukningen ökat markant. Tidigare kom jag c:a 50 mil på full tank (0,67 liter/mil). Nu har jag mindre än halv tank och bara kört 18 mil, så säg 1 l/mil. Alltså en ökning på +50%.
- Det luktar ofta lite bränt från motorrummet, men det tror jag beror på en kylvätskeläcka. Det ska tydligen finnas en liten spricka i expansionskärlet.
- Motorn går "fint" när den väl går och inte dippar i kraft så att säga.
Här har inte mycket skett eftersom jag inte har tillräckligt kunskap eller plats för att meka, men det jag testat är
- Kört utan tanklock, ifall det var något vakuum-problem
- Kollat om den tar tjuvluft mha startspray, men inte hittat nåt läckage
- Slangen till MAP-sensorn är det inget fel på
Hjälp!
Last edited by ogredani on 26 Jul 2011, 14:50, edited 3 times in total.
Daniel Stjern
Re: Ojämn och ryckig gång + ökad bränsleförbrukning (Clio)
Kolla upp avgasläckan först. Sitter den innan eller i närheten av lambda-sonden kan det ge sådana fenomen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Vill ge Daniel en för bra första inlägg! Utförligt hela vägen! Välkommen!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mja, det är nog troligen inte fallet eftersom just detta var skälet till att lambdasonden är relativt ny. För ungefär ett år sen så byttes främre partiet av avgassystemet (grenröret osv) och då hängde min gamla lambdasond med för att den av någon anledning var fastsvetsad.Joakim16v wrote:Kolla upp avgasläckan först. Sitter den innan eller i närheten av lambda-sonden kan det ge sådana fenomen.
Men visst, kan ju försöka se om det blivit samma problem igen. Förmodligen så kom ju det "nya" grenröret från skroten. Lambdasonden köptes ny den gången åtminstone.
Finns det nåt enkelt sätt att leta läcka i avgassystemet än att lyfta upp bilen och gå med ficklampa?
Daniel Stjern
Medan bilen är igång kan du ju dels öppna huven samt lägga dig på marken för att försöka höra på ett ungefär var det är..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Ringde verkstaden nu och han sa att grenröret som sattes in för ett år sen även det var nytt, så det borde inte vara nåt knas med lambdasonden enligt honom. Han trodde att motorn går fet när bilen drar mer soppa på det sättet. Däremot hade han inga bra teorier angående den ojämna och ryckiga gången.
Så förmoda att eventuellt avgasläckage inte stör lambdasonden (låter som att det är längs med rören under bilen nånstans).
Fler idéer?
Så förmoda att eventuellt avgasläckage inte stör lambdasonden (låter som att det är längs med rören under bilen nånstans).
Fler idéer?
Daniel Stjern
Kolla slangen till map-sensorn. Den kan vara sprucken och ge knasig gång.. Du borde iofs ha hittat det när du provade med startgasen.. Om det är en givare skulle jag nog gissa på kylvätsketempgivaren.. Det låter iofs bekant med att den tappar kraft, så gjorde min bil också innan givaren lade av helt..
(Anledningen att du inte får alla saker att kolla på en gång är att jag kommer på de allt eftersom)
(Anledningen att du inte får alla saker att kolla på en gång är att jag kommer på de allt eftersom)
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Var hittar jag map-sensorn? Hur skulle den ha påverkats med startgasen? Hade varvtalet ökat även där?Joakim16v wrote:Kolla slangen till map-sensorn. Den kan vara sprucken och ge knasig gång.. Du borde iofs ha hittat det när du provade med startgasen..
Och var sitter den? Hur kan man testa sånt här utan att ersätta med en ny och se att det blir bättre?Joakim16v wrote:Om det är en givare skulle jag nog gissa på kylvätsketempgivaren.. Det låter iofs bekant med att den tappar kraft, så gjorde min bil också innan givaren lade av helt..
Inga problem. All hjälp är uppskattad oavsett takt!Joakim16v wrote:(Anledningen att du inte får alla saker att kolla på en gång är att jag kommer på de allt eftersom)
Daniel Stjern
Ett nytt problem uppstod idag. Höger frambroms ligger emot och bromsar numera. Kände att bilen rullade lite väl segt. Skivan var helt glödhet när jag kom hem. Kan ju förklara den ökade bränsleförbrukningen om detta skett successivt, men jag har inte känt av något bromsande innan. Problem problem...
Borde de inte upptäckt detta under fullservicen?
Daniel Stjern
Jo dom skulle ha kollat det ,SLARV är vad det ärogredani wrote:Ett nytt problem uppstod idag. Höger frambroms ligger emot och bromsar numera. Kände att bilen rullade lite väl segt. Skivan var helt glödhet när jag kom hem. Kan ju förklara den ökade bränsleförbrukningen om detta skett successivt, men jag har inte känt av något bromsande innan. Problem problem...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kollade. Slangen såg ut att må bra och hade bra spänst i gummit så den var det inget problem med. Testade med startgas.Joakim16v wrote:Kolla slangen till map-sensorn. Den kan vara sprucken och ge knasig gång.. Du borde iofs ha hittat det när du provade med startgasen..
Kan det vara en taskig tändspole? Nåt är ju knas här...
Daniel Stjern
Hepp, var ingen läcka i avgassystemet iaf. Den drar fortfarande för mycket bränsle efter att bromsskivan fixats dessutom.
Ingen som har några andra idéer? Plånboken blöder för varje meter den rullar.
Ingen som har några andra idéer? Plånboken blöder för varje meter den rullar.
Daniel Stjern
Jahapp en update efter ett par månader. Har låtit bilen stå och först nu börjat meka med den lite mer.
Det verkar som att det var kontakten till vattentempgivaren för motorstyrningen som var lite ärgad. Efter att vi tog av kontakten så gick motorn precis likadant, alltså illa. Efter att vi satte i kontakten igen så gick motorn mirakulöst bättre. Vet inte vad detta innebär för bränsleförbrukningen än däremot.
Får se hur detta utvecklar sig...
Det verkar som att det var kontakten till vattentempgivaren för motorstyrningen som var lite ärgad. Efter att vi tog av kontakten så gick motorn precis likadant, alltså illa. Efter att vi satte i kontakten igen så gick motorn mirakulöst bättre. Vet inte vad detta innebär för bränsleförbrukningen än däremot.
Får se hur detta utvecklar sig...
Daniel Stjern
-
- Firstname: Linus
- Surname: Andersson
Hur gick det? Har liknande symtom på min Clio.ogredani wrote:Får se hur detta utvecklar sig...
Linus Andersson
Renault Clio 2002 - 1.4L, 16V, 98HP/72kW
Renault Clio 2002 - 1.4L, 16V, 98HP/72kW
L i n u s wrote:Hur gick det? Har liknande symtom på min Clio.ogredani wrote:Får se hur detta utvecklar sig...
Blev inte riktigt klok på det och tiden rann iväg så bilen hann mögla, och då fick "Pierre" hälsa på Sankte Per istället.
Daniel Stjern