Kangoo 4x4 som inte vill driva bakhjulen.
Moderator: Forumpolisen
Kangoo 4x4 som inte vill driva bakhjulen.
Hej goa bilfolk.
Jag har köpt mig en kangoo 4x4 (03:a)
som funkar fint och bra, men den är trött i bakhjulsdriften (viscokopplingen i bakväxeln verkar det som). den driver fint in till bakväxel, sen blir det lite tråkigare.
Kan det vara nått enkelt fel som t.ex. fel/för lite olja, nån del som har flygit inuti bakväxeln eller nått annat som jag inte tänkt på, eller ska jag ge mig på att byta ut hela bakväxeln?
Nån som har tips/förslag på hur man kan lösa det på ett inte alltför svindyrt sätt?
funderar även på att ta loss kardanaxeln tills jag finner en lösning, kan det finnas nån risk med det, eller är det bara onödigt?
/Mvh Jonas
Jag har köpt mig en kangoo 4x4 (03:a)
som funkar fint och bra, men den är trött i bakhjulsdriften (viscokopplingen i bakväxeln verkar det som). den driver fint in till bakväxel, sen blir det lite tråkigare.
Kan det vara nått enkelt fel som t.ex. fel/för lite olja, nån del som har flygit inuti bakväxeln eller nått annat som jag inte tänkt på, eller ska jag ge mig på att byta ut hela bakväxeln?
Nån som har tips/förslag på hur man kan lösa det på ett inte alltför svindyrt sätt?
funderar även på att ta loss kardanaxeln tills jag finner en lösning, kan det finnas nån risk med det, eller är det bara onödigt?
/Mvh Jonas
Jonas Nimrodsson
Re: Kangoo 4x4 som inte vill driva bakhjulen.
Har en Scenic RX4:a. På den sitter viskokopplingen framför bakaxeln, men på din är den alltså "inbyggd"?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Det ser ut som att allt är i en box bara. en så kallad bakväxel. kardanen går in i en box visko/bakaxel som sen går ut till drivaxlar.
Så här ser den ut
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20829088
Är inte så sugen på att betala 20k begagnat för en "ny" från skroten.
/jonas
Så här ser den ut
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20829088
Är inte så sugen på att betala 20k begagnat för en "ny" från skroten.
/jonas
Jonas Nimrodsson
Dyrt! Hmm... Blev lite osäker på hur det egentligen ser ut på min, om det iaf sitter ihop med bakaxelklumpen, men spelar ju ingen roll för din del, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12