Dörrlås microbrytare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
freno
Posts: 2
Joined: 15 May 2010, 20:23
Location: västerås

Dörrlås microbrytare

Post by freno »

Jag har en megane 2 touring 07. Den känner inte längre av att dörren är öppen vänster fram, antar att det är någon mikrobrytare eller liknande, hur fungerar den? är det någon som har en sprängskiss på den? lätt att fixa?
freno
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dörrlås microbrytare

Post by Stymie »

Microbrytaren sitter inne i låskistan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
freno
Posts: 2
Joined: 15 May 2010, 20:23
Location: västerås

Re: Dörrlås microbrytare

Post by freno »

Går det att komma ini kistan eller måste man byta lås? Kan man testa brytaren om manhar låset i handen? Hur kommer man in i dörren? Ta bort skruvarna man ser och lådan?
Stymie wrote:Microbrytaren sitter inne i låskistan.
freno
jaras
Posts: 29
Joined: 05 Jul 2007, 22:32
Location: Stockholm/Enskede

Re: Dörrlås microbrytare

Post by jaras »

Jag tog isär mitt lås för c:a ett år sedan. Tyvärr dokumenterade jag inte hur jag gjorde men min minnesbild är att det var ganska lätt. Det var tex inga problem att öppna låskistan och mäta mikrobrytaren. Volvo ville naturligtvis sälja ny låskista till mig men jag sitter alldeles för hårt på tusenlapparna..
Det gick sen ganska lätt att följa kablarna så jag kunde mäta funktionen även när jag satt tillbaka låskistan. Jag har för mig att jag mätte i kontakten som sitter vid gånggärnet på dörren, har för mig att det var innanför dörrsidan.
Senare har jag haft problem med den elektriska handbromsen och jag gjorde en fulfix genom att flytta runt mikrobrytarna så att den dåliga nu sitter på "släppa handbroms"-knappen istället för "lägga i handbromsen"-funktionen.
Jag skulle gärna köpa nya mikrobrytare så om någon hittar vilken modell, elfa-nummer, så uppskattas det stort!
Espace -04 MKIV
Post Reply